راضیتر كرد و در نتيجه ، از اين پس ، مخدوم بيش از گذشته به او عنايتخواهد داشت پس استعمال قرب در اينجا يك استعمال مجازی است نه حقيقی، واقعا وجود خارجی اين شخص در نزديكی وجود خارجی آن شخص قرار نگرفتهاست ، بلكه از آن رابطه خاص روحی كه از طرف مخدوم نسبت به خادمبرقرار شده و آثاری كه بر اين رابطه روحی مترتب است ، مجازا و تشبيها" قرب " تعبير شده است . قرب به ذات حق چطور ؟ آيا قرب حقيقی است يا قرب مجازی ؟ آيا واقعابندگان با اطاعت و عبادت و سلوك و اخلاص به سوی خدا بالا میروند و بهاو نزديك میشوند ؟ فاصله شأن كم میشود تا آنجا كه فاصله از بين میرود وبه تعبير قرآن " لقاء رب " حاصل میگردد ، و يا اينكه همه اين تعبيرات، تعبيرات مجازی است ؟ به خدا نزديك شدن يعنی چه ؟ ! خدا دور و نزديكیندارد نزديكی به خدا عينا مانند نزديكی به يك صاحب مقام اجتماعی است ،يعنی خدا از بنده خود خشنودی حاصل میكند و در نتيجه ، لطف و عنايتشعوض میشود و بيشتر میگردد . البته اينجا سؤال ديگری پيش میآيد و آن اينكه خشنودی خداوند يعنی چه ؟خداوند محل حوادث نيست كه از كسی خشنود نباشد و بعد خشنود شود و ياخشنود باشد و بعد ناخشنود شود ناچار جواب میدهند كه تعبير " خشنودی "و " ناخشنودی " نيز يك تعبير مجازی است ، مقصود آثار رحمت و عنايتحق است كه در صورت طاعت و بندگی میرسد و نه چيز ديگر . آن رحمتها و عنايتها چيست ؟ در اينجا منطقها فرق میكند : برخی رحمتهاو عنايتها را اعم از معنوی و مادی میدانند - رحمت |