كمال است و هر كمال واقعی به حقيقت وجود كه حقيقتی اصيل است بازمیگردد از قبيل علم ، قدرت ، حيات ، اراده ، رحمت ، خيريت و غيره .موجودات در اصل آفرينش به هر نسبت كه از وجودی كامل تر - يعنی ازوجودی قوی تر و شديدتر - بهره مند هستند ، به ذات الهی كه وجود محض وكمال صرف است نزديكترند طبعا فرشتگان از جمادات و نباتات به خداوندنزديكترند و به همين جهت بعضی از فرشتگان از بعضی ديگر مقرب ترند ،بعضی حاكم و مطاع بعضی ديگر میباشند ، و البته اين تفاوت مراتب قرب وبعد مربوط به اصل خلقت و به اصطلاح مربوط به قوس نزول است . موجودات ، بخصوص انسان ، به حكم " « انا لله و انا اليه راجعون »"( 1 ) به سوی خداوند بازگشت میكنند انسان به حكم مرتبه وجودی خود ، اينبازگشت را بايد به صورت طاعت و عمل اختياری و انجام وظيفه و به صورتانتخاب و اختيار انجام دهد انسان با پيمودن طريق طاعت پروردگار واقعامراتب و درجات قرب پروردگار را طی میكند ، يعنی از مرحله حيوانی تامرحله فوق ملك را میپيمايد اين صعود و تعالی يك امر تشريفاتی و ادارینيست ، قراردادی و اعتباری نيست ، از قبيل بالا رفتن از عضويت ساده يكاداره تا مقام وزارت ، و يا از عضويت ساده يك حزب تا رهبری آن حزبنيست ، بلكه بالا رفتن بر نردبان وجود است ، شدت و قوت و كمال يافتنوجود است كه مساوی است با زيادت و استكمال در علم و قدرت و حيات واراده و مشيت و ازدياد دايره نفوذ و تصرف . پاورقی : . 1 بقره / . 156 |