ذوی القربای پيغمبر اكرم اند و مردم توصيه شده اند كه نسبت به آنها بهطور خاص ، زائد بر آنچه ولاء اثباتی عام اقتضا میكند ، محبت بورزند وآنها را دوست بدارند اين مطلب در آيات قرآن آمده است و رواياتبسياری نيز در اين زمينه از طرق شيعه و اهل سنت وارد شده كه محبت اهلالبيت و از جمله علی ( ع ) را يكی از مسائل اساسی اسلامی قرار میدهد وقهرا در اين مورد ، دو بحث به وجود میآيد : اول اينكه چرا در موضوع اهل البيت ، اينهمه توصيه شده است كه مردم بهآنها ارادت بورزند و اين ارادت و محبت را وسيله تقرب به خداوند قراردهند ؟ گيرم همه مردم اهل البيت را شناختند و به آنها محبت و ارادتواقعی پيدا كردند ، چه نتيجه و خاصيتی دارد ؟ دستورهای اسلامی همه مبنی برفلسفه و حكمتی است اگر چنين دستوری در متن اسلام رسيده باشد قطعا بايدحكمت و فلسفه ای داشته باشد . پاسخ اين پرسش اين است كه دعوت به محبت اهل البيت ، و به عبارتديگر ولاء محبت اهل البيت ، حكمت و فلسفه خاص دارد ، گزاف و گترهنيست ، پاداش به رسول اكرم يا به خود آنها نيست قرآن كريم از زبانرسول اكرم تصريح میكند كه پاداشی كه از شما خواستم - يعنی مودت ذویالقربی - فايده اش عايد خود شماست . ولاء محبت مقدمه و وسيله ای است برای ساير ولاء ها كه بعدا توضيحخواهيم داد رشته محبت است كه مردم را به اهل البيت پيوند واقعی میدهدتا از وجودشان ، از آثارشان ، از سخنانشان ، از تعليماتشان ، از سيرت وروششان استفاده كنند بعلاوه در كتاب جاذبه و دافعه علی عليه السلام دربارهخاصيتهای عشق و محبت ، و |