« اليهم بالمودش و قد كفروا بما جائكم من الحق ». ای كسانی كه ايمان آورده ايد ! دشمن من و دشمن خودتان را " ولی "نگيريد كه دوستی بر آنان افكنيد و حال اينكه به حقی كه شما را آمده استكافر شدهاند . تا آنجا كه میفرمايد : « ان يثقفوكم يكونوا لكم اعداء و يبسطوا اليكم ايديهم و السنتهم بالسوءو ودوا لو تكفرون »( 1 ) . اگر به شما دست يابند ، دشمنانتان هستند و دست و زبانشان را به بدیبه سوی شما میگشايند و دوست دارند كه كافر شويد . در اينجا قرآن سر لزوم اجتناب و احتياط از بيگانه را اين میداند كهآنها دوست دارند ديگران نيز به كيش و آيين آنها در آيند مگر صرف دوستیو تمايل آنها به اين كار چه خطری را به همراه دارد ؟ اينجا قرآن منشا اصلی خطر را گوشزد میكند آنها وقتی دوست دارند ، تنهادوستی و تمايلشان نيست بلكه برای نيل به اين هدف میكوشند و از هر راهیجديت میكنند . همه اينها ايجاب میكند كه روابط مسلم با غير مسلم محتاطانه باشد ،مسلمان از خطر غافل نماند ، فراموش نكند كه عضو يك جامعه توحيدی است وآن غير مسلم عضو يك پيكر و جزء يك اجتماع ديگر است ، اما هيچيك ازآنها ايجاب نمیكند كه مسلمان پاورقی : . 1 ممتحنه / 1 و . 2 |