استنباط میشود مثل آيه " « من انصاری الی الله »" و آيه " « سراجمنير »" و آيه " « يستضعف طائفه »" ، اين قسمت كه در اين نهضتهایمقدس بصيرتی و احساسی قوی موجود است و آنها چيزی را حس میكنند كهديگران حس نمیكنند ، چيزی را میبينند كه ديگران نمیبينند نيز از قرآناستنباط میشود ، مثل آيه : « و لقد آتينا ابراهيم رشده » و آيه :« نحن نقص عليك نبأهم بالحق انهم فتية آمنوا بربهم و زدناهم هدی »(1).( كلمه رشد در عربی به معنای نمو نيست كه در فارسی استعمال میشود بلكههمان معنائی است كه در فقه میگويند " عاقل بالغ رشيد " . كلمه« زد ناهم هدی »نيز همان معنای رشد را میفهماند . (نهضت سيد جمال از آنجهت مقدس است كه بيش از عصر خود بصيرت داشت . از نامههايی كه بهعلما نوشته پيدا است . ) البته جنبههای ديگر هم هست از قبيل عدم تعادلقوا و تجهيزات ظاهری و مادی كه موسی و ابراهيم و محمد ( ص ) يك تنهقيام كردند و همچنين امام حسين ( ع ) . ( اين جنبهها به علت دومبرمیگردد . ) حالا در نهضت امام حسين يك درك قوی وجود داشت و آن جريان پشت پردهضد اسلامی امويان را كه مردم ظاهربين نمیديدند [ میديد . ] ابوسفيان درخانه عثمان گفت : يا بنی اميه ! تلقفوها تلقف الكرش ، اما والذی يحلفبه ابوسفيان لا جنة و لا نار ، و ما زلت ارجوها لكم و لتصيرن الی ابنائكموراثة . پاورقی : 1 - [ به تحقيق برای ابراهيم اسباب رشد او را فراهم آورديم ما اخبار آنها را به حق برای تو باز گوئيم . به درستی كه آنها جوانانیبودند كه به پروردگارشان ايمان آورده بودند و ما بر هدايتشان افزوديم ] . |