جنبه مافوق بشری ، يعنی جنبه ارتباط و اتصال امام به عالم مافوق بشری ،تمام كارهای امام حسين حساب شده و از روی پيش بينی بوده ، تصادف واشتباه در آنجا وجود ندارد . لهذا مسأله همراه آوردن زنان و كودكان باخود در سفری پرخطر كه در همان وقت عقلائی كه بر محور حفظ جان ابا عبداللهو اهل بيتش قضاوت میكردند اين كار را جايز نمیشمردند ، و حتی پس ازشنيدن خبر قتل مسلم و قطعی و مسلم شدن سرنوشت ، باز هم لا اقل اين كار رانمیكند كه اهل بيت را به مدينه برگرداند [ يك كار حساب شده است ] .در روايات هم آمده است كه در عالم رؤيا پيغمبر [ به امام حسين ]فرمود : « ان الله شاء ان يراك قتيلا ، و ان الله شاء ان يراهن سبايا »( 1 ) . البته مقصودی كه در آن زمان میفهميدهاند اراده تشريعی بوده نهاراده تكوينی . مقصود از اراده تكوينی ، قضا و قدر حتمی الهی است ومقصود از اراده تشريعی ، مصلحت و رضای الهی است . مثل « يريد الله بكماليسر و لا يريد بكم العسر »( 2 ) . نتيجه اينست كه طبق منطق روايات ، حمل اهل بيت و زنان و كودكانبراساس يك مصلحت بوده كه امثال ابن عباس نمی توانستهاند درك كنند .ب - مقدمه دوم اينست كه زن در تاريخ سه گونه نقش داشته و يامیتوانسته است داشته باشد . يكی اينكه شیء بوده و گرانبها و در نتيجهمنفی محض و در رديف قاصران بوده ، بی نقشی پاورقی : 1 - [ ترجمه : همانا خداوند خواسته است كه تو را كشته و خانواده تو رااسير ببيند ] . 2 - سوره بقره ، آيه 185 : [ خداوند راحتی و آسايش شما را خواسته وزحمت و سختی شما را نخواسته است ] . |