ملك بنیالعباس دوام پيدا میكرد ) . . . پاداش سيدالشهدا در دنيا و فلسفه تعظيم عاشورا ص 224 : " و تسديد العطف الانسانی منا فرض من اقدس الفروض علیالناظرين فی سير الغابرين ( 1 ) ( فلسفه عزاداری سيد الشهدا و پاداشی كهبايد تاريخ بدهد ) لان العطف الانسانی هو كل ما يملك التاريخ من جزاء وهو الثروش الوحيدش التی يحتفظ بها الخلود ( 2 ) ( فلسفه تذكر سيدالشهدااز يك جنبه مربوط به ما است كه از يك سرچشمه فيض استفاده میكنيم ، ازطرف ديگر تقديری از شهدا و شهادت است ، و از طرف ديگر يك فريضهتاريخی و يك وظيفه اجتماعی در برابر اجتماع است . . . ) . منفعت فردی عامل تنازع و تضارب و قبض و استخدام اجتماع است ، و حسمنفعت عمومی و به عبارت ديگر اصول عالی اخلاقی انسان عامل حفظ و تعاون وافاضه و اعانه است . پس اصحاب خير عموم ، خدام واقعی اصول و نواميساجتماعند و از همين جهت است كه اجتماع از آنها تقدير میكند .پاورقی : 1 - [ و اقامه و تحريك عواطف انسانی از سوی ما يكی از مقدسترين واجباتی است كه بر ناظران در سيره گذشتگان واجب گشته است ] . 2 - [ زيرا عواطف انسانی تمام پاداشی است كه تاريخ میتواند به كسیبدهد ، و آن تنها ثروتی است كه جاودانگی با آن محفوظ میماند ] . |