دارد : غنای محتوای خود پيام ، استخدام وسائل مشروع ، و پرهيز از وسائل ضد ، استفاده از متد صحيح ، شخصيت حامل پيام . بحث ما فعلا درباره دو مطلب است : يكی بحث كلی درباره شرائط حامل پيام ، ديگر بحثی شخصی درباره تأثير شخصيت اهل بيت در تبليغشان ، كه البته تبليغشان دو جنبه دارد ، يكی اينكه اسلام را شناساندند ، ديگر اينكه مردم را به ماهيت اوضاع آگاه ساختند . راجع به قسمت دوم بايد ديد چه زمينهای ساخته بودند ، چه پردهای بر روی اوضاع كشيده بودند و چگونه بودند و چگونه میخواستند وانمود كنند و چگونه اهل بيت اين پرده نفاق را دريدند . پسر زياد در مجلس خودش خطاب به حضرت زينب میگويد : الحمد لله الذی قتلكم و فضحكم و اكذب احدوثتكم و از جمله اكذب احدوثتكم كاملا پيدا است كه میخواهد بگويد ببينيد ! بهترين دليل بر اينكه حكومت ، به حق بايد دست ما باشد و سخنان شما نا حق بود اينست كه خداوند شما را مغلوب كرد . اين منطق ، منطق كسانی است كه هميشه وضع موجود را بهترين وضع و دليل آنرا امضای خدا میدانند كه اگر بد میبود كه خدا خودش آنرا از بين میبرد ، چون هست پس درست است و بايد باشد ، رابطهای است ميان هست و بايد باشد ، و چون هست پس بايد باشد و خوب است ( 1 ) آنچنانكه در جاهليت میگفتند : « انطعم من لو يشاء الله اطعمه »( 2 ) ، و يا آنچنانكه آيه پاورقی : |