« بالخسيس » ( 1 ) . مولوی در جلد سوم مثنوی داستان ظهور روح القدس را بر مريم به نحو عالی ذكر كرده است . مجموع شباهتها با عيسی ( ع ) : در مادر از نظر سيدش النساء بودن ، صديقه بودن ، بتول عذرا بودن ، مخاطب ملائكه بودن ، در مدت حمل ، در كراهت حمل ، در بربه و والده و والدين ، و در « انی عبدالله 0 و انی من المسلمين »، در اعتقاد تفديه ، در مبارك بودن ، در بزرگداشت ولادت و وفات ، در عدم سابقه اسمی ، و در انصار و حواريين، و با يحيی در شهادت. 7 - در نمره 5 گفتيم كه ما و مسيحيان ولادت و كشته شدن هر يك از حضرت سيدالشهداء و مسيح را بزرگ میداريم با اين تفاوت كه آنها در هر دو مورد جشن می گيرند و ما تنها ولادت را جشن میگيريم و در شهادت امام حسين سوگواری میكنيم ، و آنها روزی را كه به عقيده خودشان مسيح در آن روز بعد از كشته شدن عروج كرده نيز جشن میگيرند . ديگر اينكه جشن آنها به شكل جشنهای ملی و قومی است يعنی خالی از روحانيت و معنويت و جشنهای ملی و قومی است يعنی خالی از روحانيت و معنويت و اخلاق است ، همه رقص و شراب و مستی و پايكوبی و دست افشانی و فسق و فجور است ، اما جشن ولادت حسينی مقرون است به پاورقی : |