پس بینظيری و آموزندگی آن ، علت اصلی و فلسفه اصلی عزاداريها است . 34 - اما وظيفه ما : اين وظيفه در دو قسمت بايد بيان شود : وظيفه علما و وظيفه عامه و تودهمردم ، و به زبان مردم اين عصر و بلكه برای مردم اين عصر : رسالت علماء( خواص ) و رسالت توده ( عوام ) . معمولا علما اين انحرافات را به گردنتوده و عامه مردم میگذارند و تقصير عوامی و جهالت مردم میدانند ، و مردمعوام متقابلا میگويند تقصير علما است كه نمی گويند ، زيرا : " ماهی ازسرگنده گردد نی زدم " . ولی حقيقت اينست كه در اين جريان هم خواص مسؤولند و هم عوام ، همعلما مسؤولند و هم توده ، اين ماهی ، هم از سرگنده گرديده و هم از دم ،سر و دم مشتركا مسؤول اين گنديدن هستند . در حقيقت قبل از آنكه وظيفه خواص و وظيفه عوام بيان شود بايد معلومشود كه تقصير از كی بوده است . چون اينكه وظيفه الان متوجه كيست يكمطلب است ، و تقصير از كی بوده مطلب ديگر است . چنانكه گفتيم درتقصير هر دو شركت داشتهاند و اين ماهی ، هم از سرگنده گرديده است و هماز دم . و از لحاظ وظيفه نيز بيان خواهيم كرد كه هر دو طبقه مسؤولند ، نهگناه ، گناه يك طبقه است و نه وظيفه فعلی وظيفه يك طبقه بالخصوص است. قبل از اينكه بيان وظيفه بشود ، برای درك اهميت اين وظيفه بايدخطرات تحريف بيان شود . به طور كلی هر چيزی آفتی دارد ، از جماد ، نبات ، حيوان و |