[ و از نظر ] عقل فضيلت شناخته میشود كه برای زندگی ابزار خلق نشده باشدبلكه مولود فضيلت طلبی و كمال طلبی و شرافت نفس باشد . آن صبر و حلمیكه يك تاجر يا يك سياسی برای رسيدن به مقصود انتخاب میكند فقط يكابزار است و ارزش وسيله را دارد . آن ، كمال و علو نفس و ارزش ذاتینفس و مقام انسانی و خلافت الهی شمرده نمی شود . اين نكته بسيار مهماست . عليهذا اگر میگوئيم اخلاق خوب امويها ، فقط خوب مادی است . اخلاقزندگی و سياسی امروز نيز از همين قبيل است . اخلاقی كه ما كياول میگويد وحتی اخلاق ديل كارنگی از همين قبيل است . اين اخلاقها مولود اصولی عالینيست مولود تجارت و سياست و راه يافتن به زندگی است . در " راهنمای دانشوران " جلد اول ذيل عنوان " حيص بيص " ( شهابالدين ابوالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن صيفی معروف به ابن صيفی كه ازفقهاء شافعيه به شمار آمده ) از ابن خلكان نقل میكند كه نصرالله محلی (يا مجلی ) گفت : در خواب علی بن ابیطالب را ديدم و گفتم : شما مكه رافتح كرديد و گفتيد آنكس كه به خانه ابوسفيان در آيد آمن است و آنگاهآنها با فرزندت حسين كردند آنچه كردند . گفت مگر اشعار ابن صيفی رانشنيدهای ؟ گفتم نه . گفت از خودش بشنو . از خواب كه برخاستم به خانه" حيص بيص " رفتم و خوابم را گفتم . بانگش به گريستن بلند شد و گفتاين اشعار را ديشب نظم كردم و سوگند ياد كرد |