دعوت به قيام عليه حكومت بود ؟ آيا جز نوعی دعوت به شورش و انقلاببود ؟ بالاتر اينكه چرا شب عاشورا حبيب بن مظهر را به ميان بنی اسد برایدعوت آنها فرستاد ؟ چرا برادران و فرزندان و ياران خاص خود را در شبعاشورا الزام به رفتن نكرد كه خونی نريزد ؟ 33 - عجيب است كه آقای صالحی كه در تمام كتابش كوشش دارد كهابتدائی بودن قيام حسينی را نفی كند ، در صفحه 299 بخش چهارم پس ازآنكه اوضاع حكومت يزيد را از تحليل حرامها و تحريم حلالها و ظلمها واستثمارها و غيره بيان میكند و آنها را با مواد خطبه امام در بيضه تطبيقمیكند ، میگويد : " اگر در اين شرائط از هيچ حلقومی ندائی بر نمی خاستو اگر به فرض محال امام حسين تسليم بی قيد و شرط يزيد میشد ، در اينصورت كشورهای ديگر ، اسلام را در قالب يزيد بن معاويه میشناختند ، زيرارئيس كشور اسلامی اگر هيچ مخالفی ( و معترضی ) نداشته باشد ، در نظردنيای خارج نماينده روح اسلام است ، آنگاه بيگانگان میگفتند كشور اسلامیيعنی كشور ظلم و بيدادگری . . . حسين بن علی ( ع ) كه افق ديدش از مردمعادی خيلی وسيعتر است چون اسلام را از نظر موقعيت خارجی و جهانی در چنينوضعی میبيند وقتی كه به وی میگويند با يزيد بيعت كن ، میگويد : « و علیالاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد » . ( مقتل خوارزمی ، ج 1 ،ص 184 " . اين مطلب خود میرساند كه گاهی يك اعتراض و اظهار وجود آنقدر ارزشدارد كه صدها نفر به خاطرش كشته شوند . پس |