علم و حقيقت محسوس و مسلم عينی كارگر بوده است اما داستان محمد از اينقاعده مستثنی است وی در جامعه ای كه تنها در بزرگترين شهر تجارتی و بازو پيشرفته اش هفت " خط نويس " بيش نبوده است و جز به " فخر وشمشير و كالا و شتر و پسر " نمیانديشيده است ، " معجزه " خويش را "كتاب " اعلام میكند و اين خود يك معجزه است كتاب ! در كشوری كه تاريخيك نسخه كتاب در آن سراغ ندارد ! خدايش به مركب ، " قلم " و "نوشته " سوگند میخورد در ميان مردمی كه قلم را ابزار كار چند مرد زبون وعاجز و بیافتخار میدانند ، و اين خود يك " معجزه " است كتاب تنهامعجزه ای است كه همواره میتوان ديد ، هر روز آن را معجزه آساتر میتوانيافت و تنها معجزه ای است كه برخلاف ديگر معجزات ، هر كه خردمندتر ودانشمندتر است و هر جامعه ای كه پيشرفته تر و متمدن تر است ، اعجاز آنرا درست تر و عميق تر خواهد يافت ، تنها معجزه ای است كه اعتقاد بدانتنها به معتقدان امور غيبی منحصر نيست و اعجاز آن را هر انديشمندیمعترف است ، تنها معجزه ای است كه نه برای عوام بلكه برای روشنفكراناست ، تنها معجزه ای است كه برخلاف ديگر معجزات ، تنها برای تحريكحس اعجاب و اعجاز بينندگانش نيست ، مقدمه ای و وسيله ای برای پذيرشيك رسالت نيست ، برای تعليم و تربيت گروندگان وی است ، خود هدفپذيرش است خود رسالت است و بالاخره معجزه محمد از مقوله امور " غيربشری " نيست گر چه يك عمل غير بشری است ، و از اين رو برخلاف معجزاتپيشين كه تنها عاملی برای " باور " مردم به كار میرفت ( آن هم مردممعدودی كه آن را میديدند ) و جز آن هيچ سودی نداشت ، معجزه محمد از نوععالیترين استعداد |