تسبيح ، اما برای مغلوب كردن كدام طبقه ؟ طبقه زيردست و محكوم يا طبقهزبردست و حاكم ؟ شعار علی چيست ؟ شعار علی " « كونا للظالم خصما وللمظلوم عونا » " ( 1 ) است . علی در تمام عمر دوست تيغ و تسبيح بود ودشمن طلا تيغ او عليه خداوندان زر و زور به كار رفت به قول " دكتر علیالوردی " در كتاب مهزلة العقل البشری علی با شخصيت خود فلسفه ماركسرا نقض كرده است . از اين سخن ياوه تر سخن نيچه است - درست در جهت عكس نظريه ماركس -كه چون يگانه طبقه پيشرو و تكامل بخش اجتماع زورداران اند و دين بهحمايت ضعيفان برخاسته است ، عامل توقف و انحطاط بوده است گويی جامعهبشری آنگاه در مسير تكامل با شتاب حركت میكند كه قانون جنگل بر جامعهبشری حكمفرما گردد از نظر ماركس عامل تكامل ، طبقه محروم اند و پيامبرانبر ضد اين طبقه بوده اند و از نظر نيچه عامل تكامل ، طبقه زورمندند وپيامبران بر ضد اين طبقه بوده اند ماركس میگويد دين اختراع اقويا واغنياست و نيچه میگويد دين اختراع ضعفا و محرومان است اشتباه ماركسيكی در اين است كه تاريخ را صرفا بر اساس تضاد منافع طبقاتی توجيه كردهو جنبه انسانی تاريخ را ناديده گرفته است ، ( 2 ) و ديگر در اين است كهعامل تكامل را تنها و تنها طبقه محروم دانسته است ، سوم در اين است كهپيامبران را در جناح طبقه حاكمه قرار داده است اشتباه نيچه در اين استكه عامل زور را عامل تكامل تاريخ دانسته است ، به اين معنی كه انسانبرتر را پاورقی : . 1 ( نهج البلاغه بخش نامه ها ، شماره 47 ) " همواره دشمن ستمگر وياور ستمديده باشيد " . . 2 رجوع شود به رساله قيام و انقلاب مهدی از ديدگاه فلسفه تاريخ ازمؤلف و به بخش " جامعه و تاريخ " از همين سلسله بحثهای جهان بينی . |