گرايشهای پست انسانهای حيوان صفت ، مادامی كه جامعه به اوج انسانيتنرسيده است ، ادامه دارد . . 23 خداوند سرنوشت قوم و مردمی را تغيير نمیدهد مگر آنكه آن مردمخويشتن را تغيير دهند و عوض نمايند ( « ان الله لا يغير ما بقوم حتیيغيروا ما بانفسهم ») ( 1 ) . . 24 خداوند متعال كه خالق و پديده آورنده جهان و انسان است ، غنیبالذات است ، بسيط من جميع الجهات است ، كامل مطلق است ، حالتمنتظره ندارد ، حركت و تكامل در او محال است ، صفاتش عين ذاتش استجهان يكسره فعل اوست ، سراسر گيتی مظهر اراده و مشيت اوست ، اراده اورقيب ندارد ، هر عاملی از عاملها و هر اراده و مشيتی از مشيتها در طولمشيت اوست نه در عرض آن . . 25 جهان به حكم اينكه از يك مبدا صدور يافته و با سيری هماهنگ بهسوی او باز میگردد و به حكم آنكه تحت تدبير قوايی شاعر و مدبر به حركتخود ادامه میدهد ، از نوعی وحدت برخوردار است شبيه وحدت ارگانيكموجود زنده . از نظر ايدئولوژی بيان مشخصات اسلام از نظر ايدئولوژيكی به علت وسعت و گستردگی دامنهايدئولوژی اسلام ، چه از نظر مشخصات كلی و چه از نظر مشخصاتی كه هر شاخهبالخصوص اين ايدئولوژی دارد ، بسی دشوار است ما از باب " ما لا يدرككله لا يترك كله " آنچه فعلا در اين فرصت ميسر است فهرست میكنيم :پاورقی : . 1 رعد / . 11 |