همه هست و بر همه محيط است ، همه چيز از او آغاز میشود و به او پايانمیيابد ، انديشه توحيد نيز بر سراسر وجود يك موحد واقعی احاطه دارد ، برهمه انديشه ها ، ملكات ، رفتاريها او سيطره پيدا میكند و به همه آنهاجهت میبخشد اين است كه يك مسلمان واقعی ، اول و آخر و وسط كارشخداست و هيچ چيز را شريك خدا قرار نمیدهد . . 27 الغای وسايط : با اينكه اسلام وسايط را در نزول فيض میپذيرد ونظام علت و معلول را چه در امور مادی و چه در امور معنوی حقيقی و واقعیمیشمارد ، در مقام پرستش و عبادت ، همه وسايط را ملغی میسازد چنانكهمیدانيم در مذاهب تحريف شده ، فرد ارزش ارتباط مستقيم با خدا را ازدست داده است ، ميان خدا و انسان جدايی فرض شده است ، تنها كاهن ياروحانی میتواند مستقيما در حال راز و نياز باشد ، و او بايد پيام ديگرانرا به خدا ابلاغ كند در اسلام اين كار نوعی شرك تلقی میشود قرآن كريم باصراحت میگويد : اگر بندگان من درباره من از تو پرسش كنند ، بگو مننزديكم ، دعای دعا كننده را اجابت میكنم . . . . 28 امكان همزيستی با اهل توحيد : از نظر اسلام مسلمانان میتوانند درداخل كشور خود با پيروان اديان ديگری كه ريشه توحيدی دارند از قبيل يهودو نصاری و مجوس ، هر چند بالفعل از توحيد منحرف باشند ، تحت شرايطمعينی همزيستی داشته باشند ، ولی نمیتوانند در داخل كشور اسلامی با مشركهمزيستی كنند مسلمانان میتوانند بر اساس مصالح عاليه اسلامی با كشورهایمشرك قرارداد صلح و عدم تعرض منعقد نمايند و يا در موضوع خاصی پيمانببندند . |