صلاحيت آن برای اينكه ايده آل و كمال مطلوب انسان قرار بگيرد ، و اينكهخدا و آخرت و بالاخره جهان جاويدان شايسته اين است كه مطلوب نهايیانسان قرار گيرد . . 25 معجزات و خوارق عادات انبياء . . 26 تاييد كتب آسمانی پيشين خصوصا تورات و انجيل و تصحيح اغلاط وتحريفهای اين دو كتاب . گستردگی معانی اينها كه گفته شد اجمالی بود از آنچه در قرآن آمده است و البته حتینمیتوان ادعا كرد كه از لحاظ اجمال نيز كافی است . اگر تنها همين موضوعات متنوع را درباره انسان و خدا و جهان و وظايفانسان در نظر بگيريم و آن را با هر كتاب بشری درباره انسان بسنجيم ،میبينيم هيچ كتابی طرف قياس با قرآن نيست ، خصوصا با توجه به اينكهقرآن به وسيله فردی نازل شده كه " امی " و درس ناخوانده بود و باافكار هيچ دانشمندی آشنا نبوده است ، و بالاخص اگر در نظر بگيريم كهمحيط ظهور چنين فردی از بدوی ترين و جاهلیترين محيطهای بشری بوده است ومردم آن محيط عموما با تمدن و فرهنگ بيگانه بودهاند . قرآن مطالب و معانی گسترده ای آورد و به طوری طرح كرد كه بعدها منبعالهام شد ، هم برای فلاسفه و هم برای علمای حقوق و فقه و اخلاق و تاريخ وغير هم محال و ممتنع است كه يك فرد بشر هر اندازه نابغه باشد بتواند ازپيش خود اين همه معانی در سطحی كه افكار انديشمندان بزرگ جهان را جلبكند ، بياورد . اين در صورتی |