جهت هدايت پيامبر معجزه ختميه به حكم اينكه كتاب است و از مقوله سخن و بيان و دانش وفرهنگ است ، معجزه جاودانه است معجزه كتاب تدريجا وجوه اعجازش روشنتر میگردد امروز شگفتيهايی از قرآن بر مردم زمان ما روشن شده كه ديروزروشن نبود و ممكن نبود باشد معجزه كتاب را انديشمندان بهتر از مردم عوامدرك میكنند معجزه ختميه از آن جهت از نوع " كتاب " شد كه اين مزايایمتناسب با دوره ختميه را داشته باشد . اما . . . آيا اين معجزه از آن جهت از نوع كتاب شد كه ضمنا توجه بشر را از غيببه شهادت ، از نامعقول به معقول و منطقی ، و از ماورای طبيعت به طبيعتهدايت كند ؟ آيا محمد ( ص ) میكوشد تا كنجكاوی مردم را از امور غيرعادی و كرامات و خوارق عادات به مسائل عقلی و منطقی و عملی و طبيعی واجتماعی و اخلاقی متوجه سازد و جهت حساسيت آنها را از " عجايب وغرايب " به " واقعيات و حقايق " بگرداند ؟ به نظر نمیرسد كه اين نظريه صحيح باشد اگر چنين باشد بايد بگوييم همهپيامبران دعوت به غيب كرده اند و محمد ( ص ) دعوت به شهادت پس چراصدها آيه از قرآن به همين " عجايب و غرايب " اختصاص يافته است ؟بدون شك يك امتياز اساسی قرآن دعوت به مطالعه عالم طبيعت و شهادتبه عنوان آيات الهی است ، ولی دعوت به مطالعه طبيعت به معنی منصرفساختن اذهان از توجه به هر امر غير طبيعی |