بدهند ، چيز ديگر است ، قرار داد و معامله است ، مرا ديدن و خدا رانديدن و از من بالاستقلال چيز خواستن است ، اظهار تكبر و خودخواهی واثبات امتياز برای خود نسبت به ديگران است ، تقاضای يك سلسله امورمحال است و . . . من اعتراف دارم كه ميل عوام همواره بر معجزه سازی است ، نه تنها برایپيغمبر و امام ، كه برای هر قبر و سنگ و درختی ، ولی آيا اين جهت سببمیشود كه ما وجود هر معجزه و كرامت ( غير از قرآن ) را از پيغمبر منتفیبدانيم ؟ بعلاوه ميان معجزه و كرامت فرق است معجزه يعنی بينه و آيت الهی كهبرای اثبات يك ماموريت الهی صورت میگيرد و به اصطلاح مقرون به تحدیاست ، منظوری الهی از او در كار است ، اين است كه محدود است به شرايطخاصی ، اما كرامت يك امر خارق العاده است كه صرفا اثر قوت روحی وقداست نفسانی يك انسان كامل يا نيمه كامل است و برای اثبات منظورالهی خاصی نيست اينچنين امری فراوان رخ میدهد و حتی میتوان گفت يك امرعادی است و مشروط به شرطی نيست معجزه زبان خداست كه شخصی را تاييدمیكند ، ولی كرامت چنين زبانی نيست . ارزش و كاربرد اعجاز ارزش و كاربرد اعجاز چقدر است ؟ منطقيين و فلاسفه موادی را كه در يكاستدلال به كار میرود ، از نظر ارزش و كاربرد به چند گونه تقسيم كرده اند: بعضی از آن عناصر ارزش برهانی دارد ، جای ترديد علمی و عقلی باقینمیگذارد مثل مواد و عناصری كه |