كه واقعا ترديد دارند و دنبال دليل و برهان و بينه میگردند ، نيست اينآيات و آيه 50 سوره عنكبوت ( 1 ) منطق خاص مشكران را در معجزه خواهی ومنطق خاص قرآن را در فلسفه معجزه پيامبران روشن میكند . در آيات 90 - 93 سوره اسراء سخن مشركان اينچنين آغاز میشود : "« لن نؤمن لك حتی تفجر لنا ». . . " يعنی ما به سود تو به تو نمیگرويم و وارد گروه و دار و دسته تو نمیشويم، مگر آنكه تو " به سود ما " در مقابل ، در اين سرزمين خشك مكه چشمهای از زمين جاری سازی ( يعنی يك معامله ) ، يا باغی پر درخت كه در آننهرها جاری باشد ، يا خانه ای پر از طلا داشته باشی كه ما هم از آنهااستفاده كنيم ( يعنی باز هم يك معامله ) ، يا پاره ای از آسمان راآنچنانكه خود میپنداری در قيامت چنين خواهد شد بر ما بيفكنی ( يعنیعذاب و مرگ و پايان كار نه معجزه ) ، يا خدا و فرشتگان را نزد ما احضاركنی ، يا به آسمان بر شوی و برای ما و به نام و افتخار ما نامه خصوصیبياوری ( باز هم يك معامله اما نه پولی ، بلكه عنوانی و تفاخری ، بدونتوجه به محال بودن موضوع ) . مشركان نگفتند : " لن نؤمن بك " كه به معنی اين است كه تا فلانمعجزه را نكنی به تو ايمان نمیآوريم ، گفتند : " « لن نؤمن لك »" كهبه معنی اين است كه به سود تو به گروه تو ملحق نمیشويم ، يعنی يك تصديقمصلحتی ، يك خريد و فروش عقيده فرق است ميان " آمن به " و " آمن له" علمای اصول فقه در مورد آيه 61 سوره توبه كه پاورقی : . 1 درباره اين آيه بعدا بحث خواهيم كرد . |