بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب وحی و نبوت, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - وحي و نبوت - صفحه : 10
     100 - وحي و نبوت - صفحه : 100
     101 - وحي و نبوت - صفحه : 101
     102 - وحي و نبوت - صفحه : 102
     103 - وحي و نبوت - صفحه : 103
     104 - وحي و نبوت - صفحه : 104
     105 - وحي و نبوت - صفحه : 105
     106 - وحي و نبوت - صفحه : 106
     107 - وحي و نبوت - صفحه : 107
     108 - وحي و نبوت - صفحه : 108
     109 - وحي و نبوت - صفحه : 109
     11 - وحي و نبوت - صفحه : 11
     110 - وحي و نبوت - صفحه : 110
     111 - وحي و نبوت - صفحه : 111
     112 - وحي و نبوت - صفحه : 112
     113 - وحي و نبوت - صفحه : 113
     114 - وحي و نبوت - صفحه : 114
     115 - وحي و نبوت - صفحه : 115
     116 - وحي و نبوت - صفحه : 116
     117 - وحي و نبوت - صفحه : 117
     118 - وحي و نبوت - صفحه : 118
     119 - وحي و نبوت - صفحه : 119
     12 - وحي و نبوت - صفحه : 12
     120 - وحي و نبوت - صفحه : 120
     121 - وحي و نبوت - صفحه : 121
     122 - وحي و نبوت - صفحه : 122
     123 - وحي و نبوت - صفحه : 123
     124 - وحي و نبوت - صفحه : 124
     125 - وحي و نبوت - صفحه : 125
     126 - وحي و نبوت - صفحه : 126
     127 - وحي و نبوت - صفحه : 127
     128 - وحي و نبوت - صفحه : 128
     129 - وحي و نبوت - صفحه : 129
     13 - وحي و نبوت - صفحه : 13
     130 - وحي و نبوت - صفحه : 130
     131 - وحي و نبوت - صفحه : 131
     132 - وحي و نبوت - صفحه : 132
     133 - وحي و نبوت - صفحه : 133
     134 - وحي و نبوت - صفحه : 134
     135 - وحي و نبوت - صفحه : 135
     136 - وحي و نبوت - صفحه : 136
     137 - وحي و نبوت - صفحه : 137
     138 - وحي و نبوت - صفحه : 138
     139 - وحي و نبوت - صفحه : 139
     14 - وحي و نبوت - صفحه : 14
     140 - وحي و نبوت - صفحه : 140
     141 - وحي و نبوت - صفحه : 141
     142 - وحي و نبوت - صفحه : 142
     143 - وحي و نبوت - صفحه : 143
     15 - وحي و نبوت - صفحه : 15
     16 - وحي و نبوت - صفحه : 16
     17 - وحي و نبوت - صفحه : 17
     18 - وحي و نبوت - صفحه : 18
     19 - وحي و نبوت - صفحه : 19
     20 - وحي و نبوت - صفحه : 20
     21 - وحي و نبوت - صفحه : 21
     22 - وحي و نبوت - صفحه : 22
     23 - وحي و نبوت - صفحه : 23
     24 - وحي و نبوت - صفحه : 24
     25 - وحي و نبوت - صفحه : 25
     26 - وحي و نبوت - صفحه : 26
     27 - وحي و نبوت - صفحه : 27
     28 - وحي و نبوت - صفحه : 28
     29 - وحي و نبوت - صفحه : 29
     30 - وحي و نبوت - صفحه : 30
     31 - وحي و نبوت - صفحه : 31
     32 - وحي و نبوت - صفحه : 32
     33 - وحي و نبوت - صفحه : 33
     34 - وحي و نبوت - صفحه : 34
     35 - وحي و نبوت - صفحه : 35
     36 - وحي و نبوت - صفحه : 36
     37 - وحي و نبوت - صفحه : 37
     38 - وحي و نبوت - صفحه : 38
     39 - وحي و نبوت - صفحه : 39
     40 - وحي و نبوت - صفحه : 40
     41 - وحي و نبوت - صفحه : 41
     42 - وحي و نبوت - صفحه : 42
     43 - وحي و نبوت - صفحه : 43
     44 - وحي و نبوت - صفحه : 44
     45 - وحي و نبوت - صفحه : 45
     46 - وحي و نبوت - صفحه : 46
     47 - وحي و نبوت - صفحه : 47
     48 - وحي و نبوت - صفحه : 48
     49 - وحي و نبوت - صفحه : 49
     50 - وحي و نبوت - صفحه : 50
     51 - وحي و نبوت - صفحه : 51
     52 - وحي و نبوت - صفحه : 52
     53 - وحي و نبوت - صفحه : 53
     54 - وحي و نبوت - صفحه : 54
     55 - وحي و نبوت - صفحه : 55
     56 - وحي و نبوت - صفحه : 56
     57 - وحي و نبوت - صفحه : 57
     58 - وحي و نبوت - صفحه : 58
     59 - وحي و نبوت - صفحه : 59
     60 - وحي و نبوت - صفحه : 60
     61 - وحي و نبوت - صفحه : 61
     62 - وحي و نبوت - صفحه : 62
     63 - وحي و نبوت - صفحه : 63
     64 - وحي و نبوت - صفحه : 64
     65 - وحي و نبوت - صفحه : 65
     66 - وحي و نبوت - صفحه : 66
     67 - وحي و نبوت - صفحه : 67
     68 - وحي و نبوت - صفحه : 68
     69 - وحي و نبوت - صفحه : 69
     7 - وحي و نبوت - صفحه : 7
     70 - وحي و نبوت - صفحه : 70
     71 - وحي و نبوت - صفحه : 71
     72 - وحي و نبوت - صفحه : 72
     73 - وحي و نبوت - صفحه : 73
     74 - وحي و نبوت - صفحه : 74
     75 - وحي و نبوت - صفحه : 75
     76 - وحي و نبوت - صفحه : 76
     77 - وحي و نبوت - صفحه : 77
     78 - وحي و نبوت - صفحه : 78
     79 - وحي و نبوت - صفحه : 79
     8 - وحي و نبوت - صفحه : 8
     80 - وحي و نبوت - صفحه : 80
     81 - وحي و نبوت - صفحه : 81
     82 - وحي و نبوت - صفحه : 82
     83 - وحي و نبوت - صفحه : 83
     84 - وحي و نبوت - صفحه : 84
     85 - وحي و نبوت - صفحه : 85
     86 - وحي و نبوت - صفحه : 86
     87 - وحي و نبوت - صفحه : 87
     88 - وحي و نبوت - صفحه : 88
     89 - وحي و نبوت - صفحه : 89
     9 - وحي و نبوت - صفحه : 9
     90 - وحي و نبوت - صفحه : 90
     91 - وحي و نبوت - صفحه : 91
     92 - وحي و نبوت - صفحه : 92
     93 - وحي و نبوت - صفحه : 93
     94 - وحي و نبوت - صفحه : 94
     95 - وحي و نبوت - صفحه : 95
     96 - وحي و نبوت - صفحه : 96
     97 - وحي و نبوت - صفحه : 97
     98 - وحي و نبوت - صفحه : 98
     99 - وحي و نبوت - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :وحي و نبوت
     toc - فهرست مطالب کتاب: وحي و نبوت
 

 

 
 
تسبيح ، اما برای مغلوب كردن كدام طبقه ؟ طبقه زيردست و محكوم يا طبقه‏
زبردست و حاكم ؟ شعار علی چيست ؟ شعار علی " « كونا للظالم خصما و
للمظلوم عونا » " ( 1 ) است . علی در تمام عمر دوست تيغ و تسبيح بود و
دشمن طلا تيغ او عليه خداوندان زر و زور به كار رفت به قول " دكتر علی‏
الوردی " در كتاب مهزلة العقل البشری علی با شخصيت خود فلسفه ماركس‏
را نقض كرده است .
از اين سخن ياوه تر سخن نيچه است - درست در جهت عكس نظريه ماركس -
كه چون يگانه طبقه پيشرو و تكامل بخش اجتماع زورداران اند و دين به‏
حمايت ضعيفان برخاسته است ، عامل توقف و انحطاط بوده است گويی جامعه‏
بشری آنگاه در مسير تكامل با شتاب حركت می‏كند كه قانون جنگل بر جامعه‏
بشری حكمفرما گردد از نظر ماركس عامل تكامل ، طبقه محروم اند و پيامبران‏
بر ضد اين طبقه بوده اند و از نظر نيچه عامل تكامل ، طبقه زورمندند و
پيامبران بر ضد اين طبقه بوده اند ماركس می‏گويد دين اختراع اقويا و
اغنياست و نيچه می‏گويد دين اختراع ضعفا و محرومان است اشتباه ماركس‏
يكی در اين است كه تاريخ را صرفا بر اساس تضاد منافع طبقاتی توجيه كرده‏
و جنبه انسانی تاريخ را ناديده گرفته است ، ( 2 ) و ديگر در اين است كه‏
عامل تكامل را تنها و تنها طبقه محروم دانسته است ، سوم در اين است كه‏
پيامبران را در جناح طبقه حاكمه قرار داده است اشتباه نيچه در اين است‏
كه عامل زور را عامل تكامل تاريخ دانسته است ، به اين معنی كه انسان‏
برتر را

پاورقی :
. 1 ( نهج البلاغه بخش نامه ها ، شماره 47 ) " همواره دشمن ستمگر و
ياور ستمديده باشيد " .
. 2 رجوع شود به رساله قيام و انقلاب مهدی از ديدگاه فلسفه تاريخ از
مؤلف و به بخش " جامعه و تاريخ " از همين سلسله بحثهای جهان بينی .