ماليت چيزی و مشروع شمردن كار افراد كافی نمیداند ، مطابقت با مصلحترا شرط لازم ماليت در عرض شرع و مشروعيت كار میشمارد يعنی اسلام منبعمشروع درآمد را صرف تمايلات مردم نمیشمارد ، بلكه علاوه بر زمينه تمايلاتو مطلوبيت ، موافقت با مصلحت را نيز شرط میداند به عبارت ديگر ، اسلاموجود تقاضا را برای مشروعيت عرضه كافی نمیداند از اين رو در اسلام پارهای از كار و كسبها " مكاسب محرمه " خوانده شده است . مكاسب محرمهچند نوع است : الف . مبادله موجبات اغراء به جهل و تثبيت نادانيها : چيزهايی كهسبب میشود عملا مردم به جهل و انحراف فكری و عقيده ای تشويق شوند حراماست ، هر چند تقاضا به قدر كافی وجود داشته باشد ، از اين رو بت فروشی، صليب فروشی ، تدليس ماشطه ( آرايش زنان برای فريب خواستگاران ) ،مدح كسی كه استحقاق مدح ندارد ، كهانت و غيبگويی حرام است و تحصيلدرآمد از اين طرق ممنوع است . ب . مبادله موجبات اضلال و اغفال : خريد و فروش كتابها ، فيلمها ، ويا هر عملی كه به نحوی ضلالت و گمراهی جامعه را ايجاب كند ، حرام ونامشروع است . ج . كاری كه موجب تقويت دشمن شود : تحصيل درآمد از يكی از طرقی كهموجب تقويت بنيه دشمن از جنبه نظامی يا اقتصادی يا فرهنگی و اطلاعاتی وتضعيف جبهه اسلامی شود ، خواه به صورت فروش اسلحه يا فروش ساير امورمورد نياز باشد كه عملا اثر مزبور را داشته باشد ، حرام و ممنوع استفروش نسخ ناياب كتب خطی از اين قبيل است . |