اگر به كسی نيكی كردی و او حق شناسی نكرد ، ترا به كار نيك بیميلنگرداند ، كه به جای او از تو كسی حق شناسی خواهد كرد كه تو به او هيچنيكی نكرده ای و تو بيش از آن مقدار كه كافر نعمت حق تو را ضايع كردهاست ، از ناحيه آن بيگانه بهره مند خواهی شد خداوند نيكوكاران را دوستمیدارد . يعنی جهان در مجموع خود يك دستگاه مرتبط و يك ارگانيسم زنده است توانتظار نداشته باش كه پاسخ نيكی را از همان نقطه دريافت كنی كه در آننقطه نيكی از تو سر زده است احيانا نيكی در نقطه ای از تو سر میزند و توپاسخ و پاداش آن را از نقطه ای ديگر كه انتظار آن را نداری دريافتخواهی كرد چرا ؟ چون جهان خدا دارد و خدا نيكوكاران را دوست دارد .
تو نيكی میكن و در دجله انداز |
كه ايزد در بيابانت دهد باز |
. 11 بعد از اين جهان ، جهانی ديگر است آن جهان ، جهان ابديت و جهانپاداش و كيفر اعمال است . . 12 روح انسان حقيقتی جاودانه است انسان نه تنها در قيامت به صورتزندهای محشور میشود ، در فاصله دنيا و قيامت از نوعی حيات كه حياتبرزخی ناميده میشود و از حيات دنيوی قوی تر و كامل تر است بهره منداست در حدود بيست آيه از قرآن به حيات انسان در حال پوسيدگی بدن درفاصله مرگ و قيامت دلالت دارد . . 13 اصول و مبادی اولی زندگی ، يعنی اصول انسانيت و اخلاق ، اصولیثابت و جاودانه است آنچه متغير است و نسبی است فروع است نه اصولچنين نيست كه انسانيت در عصری چيزی باشد و در عصر ديگر بكلی مغاير بااو ، مثلا در عصری انسانيت در ابوذر بودن ، و در عصر ديگر در معاويه بودنباشد ، بلكه اصولی كه به