بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب وحی و نبوت, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - وحي و نبوت - صفحه : 10
     100 - وحي و نبوت - صفحه : 100
     101 - وحي و نبوت - صفحه : 101
     102 - وحي و نبوت - صفحه : 102
     103 - وحي و نبوت - صفحه : 103
     104 - وحي و نبوت - صفحه : 104
     105 - وحي و نبوت - صفحه : 105
     106 - وحي و نبوت - صفحه : 106
     107 - وحي و نبوت - صفحه : 107
     108 - وحي و نبوت - صفحه : 108
     109 - وحي و نبوت - صفحه : 109
     11 - وحي و نبوت - صفحه : 11
     110 - وحي و نبوت - صفحه : 110
     111 - وحي و نبوت - صفحه : 111
     112 - وحي و نبوت - صفحه : 112
     113 - وحي و نبوت - صفحه : 113
     114 - وحي و نبوت - صفحه : 114
     115 - وحي و نبوت - صفحه : 115
     116 - وحي و نبوت - صفحه : 116
     117 - وحي و نبوت - صفحه : 117
     118 - وحي و نبوت - صفحه : 118
     119 - وحي و نبوت - صفحه : 119
     12 - وحي و نبوت - صفحه : 12
     120 - وحي و نبوت - صفحه : 120
     121 - وحي و نبوت - صفحه : 121
     122 - وحي و نبوت - صفحه : 122
     123 - وحي و نبوت - صفحه : 123
     124 - وحي و نبوت - صفحه : 124
     125 - وحي و نبوت - صفحه : 125
     126 - وحي و نبوت - صفحه : 126
     127 - وحي و نبوت - صفحه : 127
     128 - وحي و نبوت - صفحه : 128
     129 - وحي و نبوت - صفحه : 129
     13 - وحي و نبوت - صفحه : 13
     130 - وحي و نبوت - صفحه : 130
     131 - وحي و نبوت - صفحه : 131
     132 - وحي و نبوت - صفحه : 132
     133 - وحي و نبوت - صفحه : 133
     134 - وحي و نبوت - صفحه : 134
     135 - وحي و نبوت - صفحه : 135
     136 - وحي و نبوت - صفحه : 136
     137 - وحي و نبوت - صفحه : 137
     138 - وحي و نبوت - صفحه : 138
     139 - وحي و نبوت - صفحه : 139
     14 - وحي و نبوت - صفحه : 14
     140 - وحي و نبوت - صفحه : 140
     141 - وحي و نبوت - صفحه : 141
     142 - وحي و نبوت - صفحه : 142
     143 - وحي و نبوت - صفحه : 143
     15 - وحي و نبوت - صفحه : 15
     16 - وحي و نبوت - صفحه : 16
     17 - وحي و نبوت - صفحه : 17
     18 - وحي و نبوت - صفحه : 18
     19 - وحي و نبوت - صفحه : 19
     20 - وحي و نبوت - صفحه : 20
     21 - وحي و نبوت - صفحه : 21
     22 - وحي و نبوت - صفحه : 22
     23 - وحي و نبوت - صفحه : 23
     24 - وحي و نبوت - صفحه : 24
     25 - وحي و نبوت - صفحه : 25
     26 - وحي و نبوت - صفحه : 26
     27 - وحي و نبوت - صفحه : 27
     28 - وحي و نبوت - صفحه : 28
     29 - وحي و نبوت - صفحه : 29
     30 - وحي و نبوت - صفحه : 30
     31 - وحي و نبوت - صفحه : 31
     32 - وحي و نبوت - صفحه : 32
     33 - وحي و نبوت - صفحه : 33
     34 - وحي و نبوت - صفحه : 34
     35 - وحي و نبوت - صفحه : 35
     36 - وحي و نبوت - صفحه : 36
     37 - وحي و نبوت - صفحه : 37
     38 - وحي و نبوت - صفحه : 38
     39 - وحي و نبوت - صفحه : 39
     40 - وحي و نبوت - صفحه : 40
     41 - وحي و نبوت - صفحه : 41
     42 - وحي و نبوت - صفحه : 42
     43 - وحي و نبوت - صفحه : 43
     44 - وحي و نبوت - صفحه : 44
     45 - وحي و نبوت - صفحه : 45
     46 - وحي و نبوت - صفحه : 46
     47 - وحي و نبوت - صفحه : 47
     48 - وحي و نبوت - صفحه : 48
     49 - وحي و نبوت - صفحه : 49
     50 - وحي و نبوت - صفحه : 50
     51 - وحي و نبوت - صفحه : 51
     52 - وحي و نبوت - صفحه : 52
     53 - وحي و نبوت - صفحه : 53
     54 - وحي و نبوت - صفحه : 54
     55 - وحي و نبوت - صفحه : 55
     56 - وحي و نبوت - صفحه : 56
     57 - وحي و نبوت - صفحه : 57
     58 - وحي و نبوت - صفحه : 58
     59 - وحي و نبوت - صفحه : 59
     60 - وحي و نبوت - صفحه : 60
     61 - وحي و نبوت - صفحه : 61
     62 - وحي و نبوت - صفحه : 62
     63 - وحي و نبوت - صفحه : 63
     64 - وحي و نبوت - صفحه : 64
     65 - وحي و نبوت - صفحه : 65
     66 - وحي و نبوت - صفحه : 66
     67 - وحي و نبوت - صفحه : 67
     68 - وحي و نبوت - صفحه : 68
     69 - وحي و نبوت - صفحه : 69
     7 - وحي و نبوت - صفحه : 7
     70 - وحي و نبوت - صفحه : 70
     71 - وحي و نبوت - صفحه : 71
     72 - وحي و نبوت - صفحه : 72
     73 - وحي و نبوت - صفحه : 73
     74 - وحي و نبوت - صفحه : 74
     75 - وحي و نبوت - صفحه : 75
     76 - وحي و نبوت - صفحه : 76
     77 - وحي و نبوت - صفحه : 77
     78 - وحي و نبوت - صفحه : 78
     79 - وحي و نبوت - صفحه : 79
     8 - وحي و نبوت - صفحه : 8
     80 - وحي و نبوت - صفحه : 80
     81 - وحي و نبوت - صفحه : 81
     82 - وحي و نبوت - صفحه : 82
     83 - وحي و نبوت - صفحه : 83
     84 - وحي و نبوت - صفحه : 84
     85 - وحي و نبوت - صفحه : 85
     86 - وحي و نبوت - صفحه : 86
     87 - وحي و نبوت - صفحه : 87
     88 - وحي و نبوت - صفحه : 88
     89 - وحي و نبوت - صفحه : 89
     9 - وحي و نبوت - صفحه : 9
     90 - وحي و نبوت - صفحه : 90
     91 - وحي و نبوت - صفحه : 91
     92 - وحي و نبوت - صفحه : 92
     93 - وحي و نبوت - صفحه : 93
     94 - وحي و نبوت - صفحه : 94
     95 - وحي و نبوت - صفحه : 95
     96 - وحي و نبوت - صفحه : 96
     97 - وحي و نبوت - صفحه : 97
     98 - وحي و نبوت - صفحه : 98
     99 - وحي و نبوت - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :وحي و نبوت
     toc - فهرست مطالب کتاب: وحي و نبوت
 

 

 
 
اخلاص و عبوديت كوشش كرده باشد ، به همان اندازه از يك سلسله الهامات‏
و القائات بهره مند می‏گردد وحی انبياء درجه شديد اين نوع معرفت است‏
همچنانكه قرآن به ارزش قلم و كتاب و نوشته مكرر اشاره كرده و در مواردی‏
به اينها سوگند ياد كرده است : " « ن و القلم و ما يسطرون »" ( 1 ) .
. 3 ابزار شناخت چيست ؟
ابزار شناخت عبارت است از حواس ، قوه تفكر و استدلال ، تزكيه و
تصفيه نفس ، مطالعه آثار علمی ديگران در سوره مباركه نحل می‏فرمايد :
« و الله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا و جعل لكم السمع و
الابصار و الافئدش لعلكم تشكرون »( 2 ) .
خدا شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد در حالی كه چيزی نمی‏دانستيد و
برای شما گوش و ديده ها و ضميرها قرار داد ، باشد كه سپاس اين نعمتها
را بدانيد و از اينها بهره صحيح ببريد .
در اين آيه كريمه تصريح شده كه انسان برخلاف نظريه افلاطون ( 3 ) در
ابتدای تولد ، فاقد هرگونه شناخت است و خداوند به انسان حواس را
عنايت كرده است تا جهان را به اين وسيله مطالعه و

پاورقی :
. 1 قلم / . 1
. 2 نحل / . 78
. 3 نظريه معروف افلاطون اين است كه روح انسان وجود قبلی در عالم "
مثل " داشته و وقتی كه به اين جهان می‏آيد ، همه چيز را می‏داند ولی‏
فراموش كرده ، بار ديگر كه در اين جهان با حقايق آشنا می‏شود " تذكر "
است نه علم جديد آنچه در اين آيه آمده با نظريه فطرت كه در قرآن آمده‏
منافی نيست ، زيرا امور فطری به اصطلاح قرآن به اين معنی نيست كه انسان‏
در آغاز تولد يك سلسله امور را بالفعل می‏داند ، بلكه به معنی >