و عمل صالح را توأم داشته باشند و بعد از آن ايمان و تقوا ، و بار ديگرتقوا و احسان ( نيكوكاری ) . اين آيه كريمه متضمن دو نكته عالی از معارف قرآنی است . يكی درجات ومراتب ايمان و تقوا كه مورد بحث ما است ، ديگر فلسفه حيات و حقوقانسان . میخواهد بفرمايد : نعمتها برای انسان است و انسان برای ايمان وتقوا و عمل . انسان آنگاه مجاز است از نعمتهای الهی بهرهمند گردد وآنگاه اين نعمتها به مورد مصرف خواهد شد كه خود انسان در مسير تكاملیخودش كه خلقت او را در آن مسير قرار داده حركت كند ، يعنی مسير ايمانو تقوا و عمل شايسته . علمای اسلامی با الهام از اين آيه و ساير تصريحات و اشارات متون اسلامی، مراتب تقوا را به تقوای عام ، تقوای خاص ، تقوای خاص الخاص اصطلاحكردهاند . تقوای مجاهدين تقوای پاكباختگی است ، شهيدان تمام مايملك خودرا در طبق اخلاص گذاشته و به حق تسليم كردهاند ، آنان اين جامه ازجامههای تقوا را بر تن كردهاند . در قسمت سوم میفرمايد : « و درع الله الحصينة و جنته الوثيقه » جهادزره نفوذ ناپذير خدا و سپر مطمئن خدا است . اگر ملتی مسلمان ، روحش روح جهاد باشد ، مدرع باشند به اين درع الهی ،و اگر اين سپر الهی را همواره در دست |