و عمل صالح را توأم داشته باشند و بعد از آن ايمان و تقوا ، و بار ديگر تقوا و احسان ( نيكوكاری ) . اين آيه كريمه متضمن دو نكته عالی از معارف قرآنی است . يكی درجات و مراتب ايمان و تقوا كه مورد بحث ما است ، ديگر فلسفه حيات و حقوق انسان . میخواهد بفرمايد : نعمتها برای انسان است و انسان برای ايمان و تقوا و عمل . انسان آنگاه مجاز است از نعمتهای الهی بهرهمند گردد و آنگاه اين نعمتها به مورد مصرف خواهد شد كه خود انسان در مسير تكاملی خودش كه خلقت او را در آن مسير قرار داده حركت كند ، يعنی مسير ايمان و تقوا و عمل شايسته . علمای اسلامی با الهام از اين آيه و ساير تصريحات و اشارات متون اسلامی ، مراتب تقوا را به تقوای عام ، تقوای خاص ، تقوای خاص الخاص اصطلاح كردهاند . تقوای مجاهدين تقوای پاكباختگی است ، شهيدان تمام مايملك خود را در طبق اخلاص گذاشته و به حق تسليم كردهاند ، آنان اين جامه از جامههای تقوا را بر تن كردهاند . در قسمت سوم میفرمايد : « و درع الله الحصينة و جنته الوثيقه » جهاد زره نفوذ ناپذير خدا و سپر مطمئن خدا است . اگر ملتی مسلمان ، روحش روح جهاد باشد ، مدرع باشند به اين درع الهی ، و اگر اين سپر الهی را همواره در دست |