ميل جان اندر ترقی و شرف |
ميل تن در كسب اسباب و علف |
ميل تن در سبزه و آب روان |
زان بود كه اصل او آمد از آن |
ميل جان اندر حيات و در حی است |
زانكه جان لا مكان اصل وی است |
ميل وعشق آن طرف هم سوی جان |
زين " يحب و يحبون " را بخوان |
نبرد درونی انسان كه قدما آن را نبرد ميان عقل و نفس میخواندند ، خواهو ناخواه به نبرد ميان گروههای انسانها كشيده میشود ، يعنی نبرد ميانانسان كمال يافته و آزادی معنوی به دست آورده از يك طرف ، و انسانمنحط در جا زده و حيوان صفت از طرف ديگر . قرآن آغاز نبرد ميان انسانبه ايمان و آزادی معنوی رسيده با انسان منحط ماده پرست را در استان دوفرزند آدم ، هابيل و قابيل منعكس كرده است . اين بينش ، اصل نبرد و تنازع را در اجتماع و نقش آن را در تحول وتكامل تاريخ میپذيرد ، ولی نه منحصرا به صورت نبرد طبقاتی ميان گروهوابسته به ابزار توليدی و نظام اجتماعی كهن و گروه وابسته به ابزارتوليدی جديدتر