دو حادثه سبب شده است كه اربعين ، اربعين باشد : يكی داستان ورود اولين زائر رسمی به زيارت اباعبدالله عليه السلام يعنیروز ورود جابربن عبدالله انصاری از مدينه به كربلا برای زيارت ، و ديگراينكه بطور كلی زيارت حسين بن علی عليه السلام در اين روز مأثور استيعنی اين روز ، روز زيارت مخصوص اباعبدالله است آمدن جابر به زيارتتربت مقدس اباعبدالله و همچنين سنت زيارت كردن اباعبدالله از دور ونزديك با زيارات مأثوره ای كه وارد شده است ، همه به منظور پيوند باشهيدان است . اول میخواستم درباره اين مطلب بحث كنم و فلسفه زيارت رفتنها وزيارت كردنهای ا تحت همين عنوان بيان كنم ، ولی اين موكول شد به وقتديگر چون در اين چند روز گذشته در سه جلسه ای كه به مناسبت يادبود مصلحبزرگ اسلامی ، اقبال پاكستانی در اينجا تأسيس شد ، قرار بر اين بود كهيك بحث نيم ساعته ای تحت عنوان " اقبال و احياء فكری دينی " در همينجلسه ايراد كنم كه نظر به اينكه وقت گذشت ، خودم تقاضا كردم كه موكولبه وقت ديگر باشد . از طرفی ديگر ديدم بحث " اقبال و احياء فكر دينی " بحثی است كه بانيم ساعت نمیتوان آن را پايان داد ، و تجربه نشان داده است كه هر وقتصحبت كوتاهی درباره اينگونه بحثها میشود ، به كلی مبهم و ناقص ونامفهوم میشود لذا گفتيم پس باشد برای مجالهای بيشتر كه بايد در جلساتمتعدد در اين باره صحبت كرد ، تحت عنوان احياء تفكر اسلامی ، همانموضوعی كه خود اقبال كنفرانس هايی تحت همين عنوان در پاكستان داده است، كنفرانس های بسيار علمی و |