نيستی . تو لذت آنی زنا را میبينی ، ولی عواقبش را نمیبينی قرآن میگويدزنا را چون خبيث و زيان آور است ما حرام كرديم والا هر لذتی را كهعواقب ناگوار نداشته باشد حلال كرده ايم قرآن میفرمايد : « يحل لهمالطيبات و يحرم عليهم الخبائث »( 1 ) . چه منطق عالیای ! هر چه كهخوشی است ، نه يك خوشی آنی ، بلكه خوشیای كه برای بدن ، برای روح وجامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه كه پليد میباشد ، حراماست « قل من حرم زينة الله التی اخرج لعباده و الطيبات من الرزق »( 2) . بگو چه كسی حرام كرده است زيورهای خدا را كه برای بشر آورده است ؟چه كسی رزقهای پاكيزه را حرام كرده است ؟ « كلوا من طيبات ما رزقناكم »( 3 ) . از روزيهای پاك و پاكيزه ای كه ما داده ايم استفاده ببريد پس اينمنطق هم در باب زهد ، در اسلام وجود ندارد كه كسی خيال كند من از لذتحلال دنيا چشم میپوشم برای اينكه در عوض لذتی در آخرت بمن بدهند ومعاوضه كنند چنين معاوضه ای وجود ندارد . مفهوم واقعی زهد ولی در عين حال در اسلام زهد وجود دارد البته آنچه كه در اسلام به نامزهد ناميده میشود ، اولا بدانيد كه واجب نيست ، يك فضيلت و يك كمالاست ، اما فضيلت و كمالی كه هدفش نه آن دو هدفی است كه عرض كردم ،بلكه چيز ديگر است بلی در اسلام درپاورقی : 1 - سوره اعراف ، آيه . 157 2 - سوره اعراف ، آيه . 32 3 - سوره طه ، آيه . 81 |