دارد ، ميل به زن ندارد يعنی مقصود از زاهد ، كسی نيست كه طبيعتا به حكمغريزه به امور دنيوی بیميلی دارد ، بلكه زهد به صورت يك مفهوم اخلاقیذكر میشود ، و زاهد يعنی كسی كه به حسب طبيعت و غريزه ، به لذت مادیرغبت دارد ولی به خاطر هدفها و منظورهای بالخصوصی عمل و رفتارش مانندعمل مردم بیرغبت است يعنی از چيزی كه به آن ميل و رغبت دارد بخاطرهدفی صرف نظر میكند به عبارت ديگر توجه روحی و فكری به چيزی و آن راهدف فعاليت قرار دادن يك مطلب است ، و رغبت طبيعی مطلب ديگری استزهد ، بیاعتنائی به امور مورد رغبت طبيعی است ، پس اين را به حسبعرف زهد میگويند . زهد يعنی انسان از امور مورد طبع خودش به خاطر هدفی دست بردارد حالابايد روی آن هدف بحث كرد و نظر اسلام را مشخص نمود اولا ببينيم آيا دراسلام چنين چيزی به صورت يك امر واجب يا مستحب هست ؟ يعنی آيا اسلامبه صورت وجوبی يا استحبابی توصيه كرده است كه انسان به خاطر هدفیاحيانا از لذات مادی موافق طبيعت خودش در دنيا چشم بپوشد ؟ يا اساسادر اسلام چنين چيزی وجود ندارد و اصلا در اسلام توصيه به ترك لذت مادیبرای يك هدف كه آن هدف هر چه میخواهد باشد ، نشده است ؟ اگر قبول كرديم كه در اسلام چنين چيزی هست ، مرحله بعدش اين است كهاسلام زهد را به خاطر چه هدفهائی توصيه كرده است ؟ آن هدفهای عالی كه اسلام به خاطر آن بیاعتنائی به مشتهيات را |