علی عليه السلام كه زهد را از جنبه قوت روحی تفسير میكند ، میفرمايد :خدا در قرآن بيان كرده « لكيلا تاسوا علی ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتيكم ( 1 ) وقتی از ناحيه روحی به اين مقام رسيديد كه اگر تمام دنيا بشما روبياورد شادی زده و اسير نمیشويد و اگر تمام دنيا را از شما بگيرند روحتانشكست نمیخورد ، در اين صورت شما زاهد هستيد اسلام طرفدار دو قوت است ،اين دو قوت مربوط به مسئله زهد و دنياست از ناحيه روحی اينقدر ما بايدقوی و نيرومند باشيم كه مال و ثروت دنيا نتواند ما را بنده خودش قراربدهد ، و از نظر اقتصادی بايد كوشش كنيم مال و ثروت را از طريق مشروعدر اختيار خودمان بگيريم تا بتوانيم از اين قدرت مادی و اقتصادی استفادهكنيم . وقتی كه دانستيد اسلام طرفدار اين دو قدرت است ( قدرت اخلاقی و قدرتاقتصادی ) ، میبينيد ما زاهدهائی هستيم كه در هر دو ناحيه طرفدار ضعفهستيم و ضعف داريم . زاهدهای ما ، هم ضعف اخلاقی دارند و هم ضعف اقتصادی ما زاهدی هستيم كه هميشه از قدرت اقتصادی ، از ثروت دوری گزيده ام ،يعنی ضعف را انتخاب كرده ايم مردمی كه پول و ثروت نداشته باشند ، مسلماست كاری را كه از اقتصاد ساخته است نمیتوانند انجام بدهند و بايد دستدريوزگی پيش ديگران دراز كنند از ناحيه روحی هم اتفاقا ضعيف هستيم چونوقتی ما خودمان را به اين ترتيب تربيت كرديم كه به وسيله دور نگهداشتنخود از مال دنيا به خيالپاورقی : 1 - سوره حديد ، آيه . 23 |