بين دنيا و آخرت به آن شكل كه كارها را دو دسته كند ، قائل نيست .از نظر اسلام تجارت يا زراعت میتواند مال دنيا باشد و میتواند مالآخرت باشد يعنی وابستگی دارد به هدف شما ، اگر كار و كسب میكنيد ، ازراه مشروع آن وارد شويد ، تجارت اگر میكنيد نخواهيد ربا بخوريد ،نخواهيد معامله تان غرری باشد ، نخواهيد بیانصافی كنيد ، بلكه تجارتمیكنيد برای اينكه توليد ثروت كنيد و خودتان را از ذلت و تكدی نجاتدهيد ، برای اينكه به جامعه خودتان خدمت كنيد ، برای اينكه قدرتاقتصادی جامعه خودتان را افزايش دهيد ، از نظر اسلام اين ، عبادت استزراعت و دامداری نيز اگر چنين باشد عبادت است بنابراين در اسلام اينهااز قلمرو آخرت بيرون نيستند ، تمام اينها برای انسانی كه هدفهای اسلامیرا میشناسد و دنبال هدفهای اسلامی میرود داخل در قلمرو عبادت است درمقابل اين امور ، آنچه كه مكاتب ديگر آنها را عبادت میدانند نيز از نظراسلام جزء زندگی دنياست ، يعنی نماز و روزه نه تنها به درد آخرت میخورد، به درد دنيا هم میخورد ، دعا نه تنها به درد آخرت میخورد ، به درددنيا هم میخورد ، و همچنانكه تجارت و زراعت میتواند به آخرت تعلقداشته باشد عبادت هم برای زندگی دنيا مفيد است . بنابراين زهد به اين معنی كه ما دو قلمرو در نظر بگيريم يكی برای دنياو ديگری برای آخرت ، در اسلام وجود ندارد اسلام گفته چه چيزی حلال است وچه چيزی حرام ، گفته شراب حرام است ، شراب هم برای دنيای تو مضر استو هم برای آخرت تو ، گفته قمار و ربا حرام است ، اينها هم برای دنيایتو مضرند و هم برای آخرت |