خودمان زاهد شديم ، يك روز كه دنيا به همان زاهدها روی میآورد میبينيماختيار از كفش بيرون رفت میبينيم نه از ناحيه روحی قوی هستيم نه ازناحيه اقتصادی پس زهد در اسلام قوت و قدرت روحی است با اين قوت وقدرت روحی ، مال و ثروت دنيا كه قدرت ديگری است نه تنها به شما صدمهنمیزند بلكه در خدمت شما قرار میگيرد . عده ای كه آمده بودند و به امام صادق عليه السلام اعتراض میكردند ،فلسفه زهد را نفهميده بودند ، شنيده بودند علی بن ابيطالب عليه السلام درزمان خودش زاهد بوده و خيال میكردند كه علی عليه السلام طرفدار اين بودهكه انسان بايد در همه شرايط با لباس مندرس زندگی كند و نان جو بخورد ،اما اين نان جو خوردن فلسفه اش چيست را نفهميده بودند امام صادق عليهالسلام بود كه كه برای اينها تشريح میكرد تا فلسفه اش را بفهمند علی عليهالسلام چرا زاهد بود ؟ برای اينكه میخواست انسان باشد علی عليه السلامزاهدی نبود كه يك گوشه افتاده باشد و اسم انزوا را زهد بگذارد . حضرت علی ( ع ) و كارهای توليدی علی عليه السلام مردی بود كه بيش از هر كسی وارد اجتماع میشد و فعاليتاجتماعی و توليد ثروت میكرد ، ولی ثروت در كفش قرار نمیگرفت ، ثروترا اندوخته و ذخيره نمیكرد كدام كار توليدی مشروع است كه در آن زمانوجود داشته و علی عليه السلام انجام نداده است ؟ اگر تجارت است او عملكرده ، اگر زراعت و باغداری و درختكاری است ، او انجام داده ، اگر حفرقنوات است ، اگر سربازی كردن است ، |