میگيرد . آب اگر وجود نداشت كف دو قدم هم نمیتوانست برود اينكهمیبينيد باطل حركتی دارد از اينجاست كه بر دوش حق سوار میشود ببينيدقرآن چگونه باطل را پوچ و بیارزش نشان میدهد ! غلبه ظاهری باطل و پيروزی نهائی حق باطل از ديد سطحی و حسی نه ديد تحليلی و تعقلی ، حركت و جولان دارد مثلايك بچه را در نظر بگيريد كه در عمرش سيل نديده و نمیداند سيل چيست واز كجا پيدا میشود و چگونه میآيد اين بچه وقتی سيل را میبيند ، دريای كفرا میبيند كه در حركت است ، اصلا او خيال نمیكند كه جز كف هم چيزی وجوددارد ! يعنی غلبه ظاهری گسترده و فراگيرنده از باطل است ، اما در نهايتبه مغلوبيت آن میانجامد . قرآن میگويد ديدتان را وسيع كنيد ، در شناخت جامعه اين قدر به ظاهرحكم نكنيد اگر تاريخ صدسال پيش را خواستيد بررسی كنيد نرويد سراغناصرالدين شاه با آن عشق بازيها و عياشيها و ظلم ها و بگوئيد يك قرن قبلاوضاع آنطور بوده است اين را شما سمبل شناخت همه مردم نگيريد ،ناصرالدين شاه را شما آئينه تمام نمای مردم ندانيد . اگر اين طور باشد ، فتوای ميرزای شيرازی در تحريم تنباكو و آثار عظيمآن را چگونه توجيه میكنيد ؟ وقتی كه ناصرالدين شاه با آن صدر اعظمش ازغفلت و بیخبری مردم استفاده میكنند و امتيازاتی به خارجيان میدهند ، يكعده روحانيون آگاه در پايتخت و شهرهای |