و افسرده میكند ، نمیتواند با اين مقياسی كه اين آيه كريمه به دست میدهدسازگار باشد و از اسلام نيست علاوه بر اينكه قرآن بالصراحه ادعا میكند كهتعليمات اسلامی حيات بخش است ، تاريخ اسلام هم همين گواهی را میدهدتاريخ اسلام تا چند قرن نشان داد كه اين تعليمات آنچنان كه قرآن كريممیگويد ، حيات بخش است . امروز غالبا میبينيم معانی و مفاهيمی كه ما از اسلام داريم خاصيت حياتبخشی و ايجاد زندگی ندارد ، پس ناچار بايد تجديد نظری در اين معانی ومفاهيم بكنيم ، شايد مفهوم و تصور ما درباره اين معانی و مفاهيم اشتباهباشد ، ما بايد تصور خودمان را تصحيح كنيم و اين است معنی احياء تفكراسلامی يعنی ما بايد طرز تفكر و طرز بينش خودمان را درباره اسلام اصلاحكنيم آن عينكی كه ما چشم زده ايم و با آن اسلام را میبينيم ، عينكنادرستی است ، پس عينك و زاويه ديد خودمان را اصلاح كنيم . در جلسه گذشته بعضی از مفاهيم و معانی اخلاقی اسلام از قبيل زهد و توكلرا مطرح كردم و مقداری مخصوصا درباره زهد بحث كردم البته خودم متوجهبودم كه بحثم كامل نيست ، يعنی جميع جوانب مطلب را بحث نكرده امبنابراين بحث زهد را عجالتا امشب در نظر دارم به صورت مستوفی تریايراد كنم چون اين ، جزء مفاهيم و تصورات بسيار بسيار اساسی ما دربارهاسلام است . زهد و ترك دنيا تصور درباره زهد همان تصور درباره دنياپرستی و ترك دنيا |