هسته اصلی هسته اصلی تفكر ديالكتيكی - چه در مورد كل طبيعت و چه در مورد خصوصتاريخ - چيست ؟ از ميان اصول و فروع نامبرده كداميك را بايد هسته اصلیو ما به الامتياز اين طرز تفكر و اين منطق از ساير تفكرات ومنطقها دانست؟ مخصوصا ما به الامتياز اين تفكر با تفكری كه طرفداران منطق ديالكتيكآنرا " تفكر متافيزيكی " ( ماوراء الطبيعی ) ميخوانند چيست ؟آيا هسته اصلی ، اين است كه طرفداران اين منطق ، طبيعت و اشياء را درحركت و جريان دائم میدانند و طرفداران به اصطلاح تفكر متافيزيكی اشياء راساكن و جامد و بی حركت میدانند ؟ در بسياری از گفتهها و نوشتههای طرفداران منطق ديالكتيك اين مطلب بهچشم میخورد ، ولی حقيقت غير اين است . كسانی كه اينها آنها را دارای تفكر متافيزيكی میدانند هرگز جهان واشياء را ساكن و جامد نمیدانند . از قضا دقيقترين نظريات درباره اين كهطبيعت عين " شدن " و " صيرورت " است ، سكون در طبيعت مفهومی نسبیاست ، و ثبات از مختصات ماوراء الطبيعه است از ناحيه طرفداران |