اجتماعی ، و من هم بنا بود در اطراف همين موضوع صحبت كنم . از اين مرد كتابی چاپ شده است كه مجموعه ای است از هفت كنفرانس اودر پاكستان كه ظاهرا در محيطهای دانشگاهی ايراد شده است ، چون سطح اينكنفرانس ها آنقدر عالی است كه بعيد به نظر میرسد كه در مجامع عمومیايراد شده باشد قطعا اينها در مجامع علمی ايراد شده است همه اينها تحتهمين عنوان است . البته هر كنفرانسی خودش يك عنوان مستقل دارد ، يكی تحت عنوان "تجربه دينی " ، ديگری تحت عنوان " محكهای فلسفی در تجربه دينی " ،ديگری تحت عنوان " آزادی و جاودانی من بشری " و يكی تحت عنوان " روحفرهنگ و تمدن اسلامی " و يكی تحت عنوان " اصل حركت در اسلام " و يكیديگر در موضوع " آيا دين ممكن است " كه اين تيتر را میگويند اقتباسیاست كه از كانت كرده است ، و بالاخره يك كنفرانس تحت عنوان " تصورخدا و معنی نيايش " به هر حال همه اينها را اين مرد تحت عنوان احياءفكر دينی ايراد كرده است . من نمیخواهم ادعا كنم تمام حرفهايی كه او در اين موضوع بسيار بزرگگفته است بیانتقاد است ، و يا تمام حرفها همان است كه اين مرد آنها راايراد كرده است ، ولی از باب اينكه اين موضوع را او عنوان كرده و درحدودی كه يك نفر مفكر میتواند در اين موضوعات بحث كند ، بحث كردهاست ، بسيار بسيار شايسته تقدير و تمجيد و تبجيل است من امروز بايدقسمت بيشتر حرف خودم را در اطراف حرفهای او قرار بدهم گو اينكه اينبحث دامنه وسيعی دارد و شايد توفيقی پيدا شد و در جلسات ديگری موفق شدمدرباره احيای تفكر اسلامی |