آن را به صورت دين بين مردم تبليغ میكنند . بعد حضرت فلسفه مطلب را ذكر میكند و چه عالی میفرمايد : « فلو انالباطل خلص من مزاج الحق لم يخف علی المرتادين » ( 1 ) ، پس اگر باطلاز امتزاج و آميختگی با حق جدا باشد و با حق مخلوط نباشد ، مردم حقجومنحرف نمیشوند ، چون اغلب مردم ، " مرتاد " ياحق گرا هستند ( 2 ) ،ولی میآيند حق را با باطل مخلوط و ممزوج میكنند و امر بر مردم مشتبهمیشود ، يعنی مردم حق را با باطل اشتباه میگيرند و باطل را با مارك حقمیخرند اگر باطل از حق جدا شود و با آن در نياميزد بر مرتادان و طالبانحق مخفی نمیماند ، چون اكثريت مردم طالب حق هستند نه طالب باطل « و لوان الحق خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندين » ( 3 ) ، و اگرحق از پوشش باطل جدا شد و آزاد گرديد زبان بدخواهان از آن قطع میگردد ،چون اگر حق و باطل مخلوط شوند عده ای آن را حق محض میبينند بعد به پاورقی : > نخريده بود و نزديك بود خراب شود ، دست به دامان ابوهريره شد كهچكار كنم ، ورشكست میشوم ابوهريره روز جمعه بالای منبر رفت و گفت :سعت من حبيبی رسول الله من اكل بصل عكة بمكة و جبت له الجنة ، يعنیهر كس پياز عكه را در مكه بخورد بهشت بر او واجب میشود ! مردم هم مثلمور و ملخ ريختند و تمام پيازهايش را خريدند كسی حق اين طور نوآوری راندارد . 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 50 صفحه . 137 2 - مرتاد ، به همان معنی حنيف است كه در قرآن آمده است . 3 - نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 50 صفحه . 1376 |