جريان تاريخ را زور گردانده و خدعه حركت داده و ظلمت چرخانده است اصلااز نظر منطق قرآن امكان ندارد كه در مجموع جامعه بشريت غلبه با شر وفساد و ظلم باشد و در عين حال جامعه باقی باشد اينكه پيامبر فرمود :« الملك يبقی مع الكفر و لا يبقی مع الظلم » معنايش اين است كه ماگاهی وقتها ظلم را در سطح بالا نگاه میكنيم ، مثلا نادر شاه را میبينيم كههمه اش ظلم است ، اما جامعه كه نادرشاه نيست همان زمان كه نادرشاه ازكله ها مناره میسازد اگر شما ميان توده مردم برويد و يك آمارگيری بكنيدمیبينيد در مجموع ، صداقت غلبه دارد بر كذب ، امانت غلبه دارد برخيانت ، عفت غلبه دارد بر بیتقوائی ، جامعه را در مجموعش بايد در نظرگرفت خصوصا در آن استخوان بندی اصلیاش . 3 - آيات سوره صافات : در اواخر سوره صافات حاكميت و منصور بودنانبياء و پيام انبياء آمده است ( اين مطلب با بيانهای مختلفی در قرآنگفته شده است ) : « و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين 0 انهم لهم المنصورون 0 و انجندنا لهم الغالبون »( 1 ) . سخن ما ، در علم ما گذشته است ، سخن ما كهتخلف ناپذير است ، اين است كه بندگان پيام آور ما و فرستادگان ماتحقيقا و فقط و فقط آنها منصور و پيروز هستند ، و همانا سپاه ما حتماآنها غالب و پيروزند آيا مقصود قرآن در اينجا غلبه نظامی است ؟ يعنی هرگاه ميان يك پيامبر يا پيروان يك پيامبر ، يك مرد حق ، يك ولی خدا ،يك امام با كسی يا كسانی جنگی در بگيرد هميشه طرف مقابل پاورقی : 1 - سوره صافات ، آيات 171 و 172 و . 173 |