بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب جوان از نظر عقل و احساسات, علامه محمدتقى فلسفى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     AGHL0001 -
     AGHL0002 -
     AGHL0003 -
     AGHL0004 -
     AGHL0005 -
     AGHL0006 -
     AGHL0007 -
     AGHL0008 -
     AGHL0009 -
     AGHL0010 -
     AGHL0011 -
     AGHL0012 -
     AGHL0013 -
     AGHL0014 -
     AGHL0015 -
     AGHL0016 -
     AGHL0017 -
     AGHL0018 -
     AGHL0019 -
     AGHL0020 -
     AGHL0021 -
     AGHL0022 -
     AGHL0023 -
     AGHL0024 -
     AGHL0025 -
     AGHL0026 -
     AGHL0027 -
     AGHL0028 -
     AGHL0029 -
     AGHL0030 -
     AGHL0031 -
     AGHL0032 -
     AGHL0033 -
     AGHL0034 -
     AGHL0035 -
     AGHL0036 -
     AGHL0037 -
     AGHL0038 -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
 

 

 
 

 

قمار و هيجان روحى  قمار نيز علاوه بر زيان هاى مشتركى كه با شراب دارد و بدان اشاره رفت ، خود داراىزيان اختصاصى است . قمار باز بر اثر شكست در قمار، وضع غير عادى به خود مىگيرد و دچار هيجان شديد روحى مى شود و براى آن كه شكست خويش را جبران نمايد، ازخواب و استراحت چشم مى پوشد، كار روزانه خود را ترك مى گويد و همچنان به بازىادامه مى دهد تا مگر بر حريف خود غلبه كند و ضمير ناراحت و طوفانى خويش را آرامنمايد و اگر باز هم شكست مواجه گردد و در نتيجه تمام هستى خود را ببازد، دست برنمى دارد و به اميد پيروزى ممكن است سرمايه هاى شرافت خود را در ميان بگذارد وديوانه وار آنها را در معرض بازى قمار قرار دهد.
در عصر جاهليت ، قمار بازى به صورت هاى مختلف در بين مردم رايج بود. بازيكنان ، درآغاز با اموال خود برد و باخت مى كردند و موقعى كه يكى از طرفين بازى ، تماماموال نقدى و جنسى خود را مى باخت ، زن خود را در معرض قمار مى گذارد و اگر او را نيزمى باخت ، زن موظف بود خانه شوهر را ترك گويد و خود را در اختيار برنده قمار قراردهد.
( ابى عبدالله عليه السلام قال : كانت قريش تقامرالرجل باهله و ماله فنهاهم الله عزوجل عن ذلك .) (1209)
امام صادق عليه السلام فرمود: قريش مال خود و زن خود را در معرض برد و بخت قرارمى داد و قمار مى زد. خداوند اين عمل ناروا را تحريم نمود و آنان را از اين كار بر حذرداشت .
بدبختانه ، اين نادانى به عرب قبل از اسلام اختصاص ندارد. چه بسا مردمى كه بر اثرشكست در قمار به هيجان آمده اند و براى جبران شكست ، زن خود يا شرافت خويش را درمعرض بازى قرار داده و سرانجام آنها را نيز باخته اند.
قمار بر سر زن و آزادى  (مكزيكو، خبر گزارى فرانسه ، 25 نوامبر. ريكاردولموس ، يكى از اعضاى اركستر جازتلويزيون مكزيك ، كه علاقه زيادى به بازى پوكر داشت ، ديشب درمنزل خود يك مجلس قمار تشكيل داد و پس از آن كه تمام موجودى خود را به رفقا باخت ،تصميم گرفت بر سر تنها چيزى كه برايش باقى مانده بود، بازى را ادامه دهد و آن همزنش بود.
متاءسفانه در آخر بازى زنش را نيز باخت و چون همسرش درمقابل اصرار وى حاضر نشد خود را به برنده بازى تسليم كند، آن قدر او را زد تا ازحال رفت . اكنون زن بدبخت در بيمارستان بسترى است و اميدى به بهبود او نيست.)(1210)
(تاسيت ، مؤ لف رومى ، از عشق آلمان ها به قمارنقل مى كند كه آنان حتى آزادى خود را قمار مى كردند و اگر مى باختند در اسارت برندهدر مى آمدند.)(1211)
به صريح قرآن شريف و روايات اسلامى ، آيين مقدس اسلام در چهارده قرنقبل ، تمام اقسام قمار را بر مسلمين تحريم كرده است . به علاوه ، در آمدى كه از راه بردو باخت به دست مى آيد غير قانونى شناخته و پيروان خود را از تصرف در آناموال بر حذر داشته است .
( الرضا عليه السلام قال : ان الله تبارك و تعالى نهى عن جميع القمار و امرالعباد بالاجتناب منها و سماها رجسا فقال رجس منعمل الشيطان فاجتنبوه .) (1212)
حضرت رضا عليه السلام فرمود: خداوند تمام اقسام قمار را تحريم كرده و به مردمفرمان داده است از آن اجتناب نمايند. خداوند قمار را پليدى خوانده و آن راعمل شيطانى دانسته و مردم را از آن برحذر داشته است .(1213)
حرمت قمار  (قال ابو عبدالله عليه السلام فى قول اللهعزوجل : و لا تاكلوا اموالكم بينكم بالباطلقال ذلك القمار.) (1214)
در قرآن شريف آمده است كه اموال يكديگر را بهباطل و به طور غير مشروع تصرف نكنيد. امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيهفرموده است : مقصود مالى است كه از مجراى قمار به دست مى آيد.
فريد وجدى مى گويد:
(در قرن 16، قمار، در سراسر اروپا بين عموم مردم شايع بود و قمار خانه هاىبزرگى وجود داشت . تنها در پاريس 37 قمار خانه مهم در دسترس ‍ قمار بازان بود.اين وضع تا مدتى پس از انقلاب كبير فرانسه همچنان ادامه داشت . سپس مؤ سساتقماربازى به 9 قمارخانه تقليل داده شد و مقرر گرديد كه اجازه تاءسيس قمارخانهجديد تنها به كسانى داده شود كه ماليات بسيار سنگينى به پليس مخفى فرانسهپرداخت نمايند.
در سال 1837 حكومت فرانسه صدور اجازه تاءسيس قمار خانه را با پرداخت مالياتمقرر نيز ممنوع كرد و در اين موقع 7 قمار خانه عمومى در پاريس و چهار قمارخانهخصوصى در كاخ حكومت وجود داشت كه يكى از آن چهار قمارخانه مختص بانوان بود.
در انگلستان ، در سال 1853، قمار ممنوع شد، ولى پس از منع قانونى ، 18 قمار خانهبراى قماربازى اعيان داير بود. آمريكا در سال 1855 و پروس درسال 1854 و آلمان در سال 1882 قمار را تحريم كردند. آيين اسلام ، قرن ها پيش ازتمام اين كشورهاى متمدن قمار را تحريم نموده است .)(1215)
قمار بازى در دنياى امروز  بدبختانه در دنياى امروز بازى قمار به عنوان يكى از تفريحات مطبوع و دلپذير بهحساب آمده و مردم بسيارى از ساعات فراغت خود را با سرگرمى برد و باخت مىگذرانند. بعضى به اين كار ناپسند چنان معتاد شده اند كه قسمت مهمى از عمرشان درقمار بازى طى مى شود و همواره از زيان هاى روحى و عصبى و اخلاقى و مالى آن رنج مىبرند.
جوانان عاقل و باهوش هرگز پيرامون قمار بازى نمى گردند و ساعات فراغت خود را دراين سرگرمى مضر و زيان بخش مصروف نمى دارند و افكار و اعصاب خود را فرسودهنمى كنند و موجبات تيره روزى و بدبختى خويش را فراهم نمى سازند.
جوانان با ايمان و مال انديش ، به پيروى از تعاليم آسمانى اسلام ، نه تنها قمار نمىزنند و خود را به اين گناه بزرگ آلوده نمى كنند، بلكه در مجلس ‍ قمار نيز شركت نمىنمايند و بى جهت باعث بدنامى و احيانا انحراف خود نمى شوند.

خيال باخت جوان را كند به صورت پير
كه چون در آينه بيند شود ز خويش برى
قمار برد ندارد چنان كه از اول
قمار بازى گفتند نى قمار برى
قمار باز چو دندان كشيده اى ماند
كه درد مى كشد و مى كند مديحه گرى
خلاصه سرمد اگر باخت بينوا گردد
و گر كه برد شود كاسبى اش مفتخورى
نسل جوان و مواد مخدر  يكى ديگر از تفريحات مضر و زيان بخش ، كه بدبختانه در بسيارى از ممالك جهانمخصوصا كشورهاى پيشرفته غرب نفوذ كرده ونسل جوان را آلوده نموده و پيوسته با سرعت رو به افزايش مى رود، استفاده از مواد مخدرو نشاطانگيز است .
بشر به طور طبيعى مايل به جلب لذايذ و مشتهيات نفسانى است . كوشش ‍ مى كند تا هرچه بيشتر موجبات كامرانى و خشنودى خويش را فراهم آورد و در زندگى از لذايذزيادترى برخوردار گردد. مواد مخدر كه خود يكى از نيرومندترينوسايل كاميابى و لذت است و مى تواند جوابگوى اينتمايل طبيعى باشد، قهرا مورد علاقه لذت طلبان قرار گيرد و با آغوش باز از آناستقبال مى كنند، غافل از آن كه اين مواد لذت بخش و نشاطآور، عوارض ‍ بسيار خطرناكىدر پى دارد و زيان هاى غير قابل جبرانى به بار مى آورد. انسانعاقل هرگز براى نيل به يك لذت كوتاه مدت و زور گذر، خويشتن را گرفتار مصيبتبزرگ و درد پايدار نمى نمايد.
(قال على عليه السلام : لايقوم خلاوة اللذة بمرارة الافات ، (1216) )
على عليه السلام فرموده است : شيرينى لذت زبان بخش به تلخى آفات و عوارضدردناك آن نمى ارزد.
پيشرفت علوم و بسط صنايع ماشينى در تمام شئون زندگى مردم اثر گذارد و اوضاعجوامع انسانى را به كلى دگرگون ساخت .
ارمغان تمدن جديد  بشر در پرتو علم ، به اسرار نهفته خلقت پى برد و از خاصيت بسايط طبيعى وتركيبات شيميايى آگاه شد و هزارها پديده صنعتى و مواد مصنوعى در اختيار بشر گذاردو موجبات بهزيستى و رفاه مردم را فراهم آورد. ولى به موازات عرضه پديده هاى مفيد وسودبخش ، پديده هاى مضر و زيان بارى را نيز به جوامع بشرى عرضه كرد و مفاسدگوناگون به بار آورد. هروئين و مارى جوانا وال . اس دى و ديگر مواد مخدر، ارمغان تمدن جديد و از پديده هاى مضر اين تمدن است .
چه بسيار جوانانى كه بر اثر اعتياد به مواد مخدر، شخصيت انسانى وفضايل اخلاقى خود را از دست دادند. زبون و فرومايه شدند. به دزدى و جنابت آلودگشتند و سرانجام با سيه روزى و بدبختى جان سپردند.
چه بسيار جوانانى كه بر اثر مواد مخدر، جوانانى و حياتشان تباه گرديد. از سلامتجسم و عقل محروم شدند. به عوارض بدنى و بيمارى روانى دچار گشتند. كارشان بهبيمارستان كشيد و در نتيجه شرافت انسانى و عمر عزيزشان يك جا بر باد رفت .
براى آن كه جوانان ما از خطر وحشتزاى مواد مخدر آگاه گردند و بيش از پيش به زيانهاى غير قابل جبران اين سموم خانمانسوز پى ببرند، اوضاع اسف بار دختران و پسرانمعتاد چند كشور غربى را به اختصار از جرايدنقل مى كنيم .
(افكار عمومى مردم فرانسه به هيجان آمده و هر روز فاجعه اى ذر اين كشور رخ مى دهد.مارتين 17 ساله ، در باندول ، پاتريشياى 16 ساله ، دركان و ژان كلود 21 ساله ، درمارسى ، بر اثر استعمال داروى مخدر مرده اند.
دكتر روماژون مى گويد: تنها مسئله كشيدن و دود كردن نيست . من در اين دو سهسال اخير به پسر بچه ها و دختر بچه ها چهارده و پانزده ساله برخورد كرده ام كهبازويشان پوشيده از جاى آمپول بود و آنها با تزريق مواد مخدر، خود را در معرض نيستىو هلاكت قرار مى دهند.
هفته گذشته ، مامورين پليس ، زن جوانى را كه لباس مندرس او عبارت بود از يك مانتوىپشمى و يك پيراهن نخى و يك جفت كفش صندل و در پياده رو خوابيده بود از خواب بيداركرده و او را مستقيما به دادسراى ناحيه بردند. يكى از پاسبانان وقتى ديد كه او بهشدت مى لرزد پتويى روى دوشش انداخت . زن در بازپرسى چنين گفت : اسممفرانسوازو هفده سال دارم . دو روز است كه هيچ ماده مخدرى مصرف نكرده ام . بازپرس بهاو دستور داد آستين هايش را بالا بزند. او هم اطاعت كرد. بازويش سراسر پوشيده از جاىآمپول بود. او شخصا هروئين به خود تزريق مى كرد و گفت چون رگ دستش را پيدا نمىكند، ناچار به قوزك پايش تزريق مى نمايد و بعد چنين توضيح داد: پريروز هنگامتزريق ديدم كه خون در سرنگ داخل شد.
فهميدم كه بايد سرنگ را بكشم و اين خون براى من به منزله چراغ قرمز است . هر وقتخون در سرنگ ظاهر مى شود، مى فهمم كه بايد تزريق را متوقف كنم و تا دو روز صبركنم سپس دوباره شروع كنم .)(1217)
(داروى مخدر سهم عمده اى در جنايات و حوادث نيويورك دارد.
تعداد معتادان نيويورك دويست و پنجاه هزار نفر تخمين زده مى شود كه صد هزار نفرشاندر محله هارلم سكونت دارند.)(1218)
(بيشتر زندانيان آمريكايى معتاد به مواد مخدر، به خصوص مارى جوانا مى باشند، لكندر اين مورد اشكالى وجود دارد و آن تعداد معتادان است . زيرا بنا بهقول مقامات رسمى ، در حدود دو سوم زندانيان مرد و نود و پنج درصد زنان زندانىواشنگتن معتاد مى باشند با توجه با اين ارقام مشاهده مى شود كه در پايتخت ايالات متحدهآمريكا، حداقل پنجهزار نفر معتاد وجود دارد كه براى ارضاى احتياجات خود، سالانهپانصد هزار دلار صرف مى كنند و به منظور تهيه اين مبلغ ،حداقل يكصد و پنجاه هزار دلار كالا از نقاط مختلف سرقت مى نمايند.)(1219)
دزدى بر اثر اعتياد  (ارت لينگ لنز، معروف ترين چهره تلويزيونى هاليوود، كه چند روز پيش ‍ دختربيست ساله اش تحت تاءثير ال .اس .دى خود را از پنجره آپارتمانش به خيابان انداخت ومرد، ديروز گفت : پدرها و مادرها بايد به واقعيت گسترش ‍ مواد مخدر والكل در ميان جوان ها نزديك شوند و از طريقى عاقلانه فرزندان خود را از بلاى موادمخدر و اعتياد به الكل نجات دهند. وى پس از انجام مراسم تدفين دختر بيست ساله اش(دايان ) گفت : ال .اس .دى مثل ببرى گرسنه در رگ هاى دخترم جارى شد و چنان ديوانهاش كرد كه به سفرى بى بازگشت رفت . او را كسانى كهال .اس .دى مى سازند به قتل رساندند و به خاطر سودجويى ، دايان را به خاكسپردند.)(1220)
(سخنگوى وزارت بهدارى انگلستان اعلام داشت تعداد مبتلايان به مواد مخدر در اين كشورشش برابر شده است . وى پيشنهاد كرد در روش هاى فعلى مبارزه با مواد مخدر تجديدنظر شود. آمار نشان مى دهد كه معتادين بيشتر از طبقه جوان هستند.)(1221)
لذت موقت و رسوايى پايدار  اگر جوانان بخواهند از اسارت اعتيادات مضر مصون بمانند و به دام مواد مخدر گرفتارنشوند، بايد از رفت و آمد با مردم آلوده بپرهيزند و از رفاقت و مجالستشان بر حذرباشند. جوانان بايد داشته باشند كه اين كامكارى موقت ، بدبختى و رسوايى پايدارىبه بار مى آورد و چنين لذت كوتاه مدتى به تيره روزى و رسوايى دايمى اش نمىارزد.
(قال على عليه السلام : عار الفضيحة يكدر حلاوة اللدة .) (1222)
على عليه السلام فرموده است : ننگ رسوايى ، شيرينى لذت را تيره و تار مى سازد.
خلاصه بحث آن كه شرابخوارى و قماربازى واستعمال مواد مخدر از تفريحات و سرگرمى هاى مضر و زيان بخش است .
جوانى كه در اوقات فراغت پيرامون آنها مى گردد و خويشتن را آلوده مى كند، بايد بداندبا اين عمل راه هلاك و تباهى را در پيش گرفته و با دست خود بناى سعادت خويش راويران مى سازد.

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation