. 4 انفال . اهل تسنن ، انفال را با غنائم جنگی مساوی دانستهاند ، ولیاز نظر فقه شيعه ، انفال با غنائم جنگی مغاير است و فقط قسمتی از غنائمجنگی ( ما يصطفيه الامام ) است كه در رديف انفال واقع میشود . برخلافآنچه در جزوه " انفال " آقای غفوری آمده است ، غنائم جزء انفال نيست، غنائم تعلق دارد به شركت كنندگان در جنگ ، و ميان آنها تقسيم میشود ،ولی انفال تعلق دارد به ولی امر . انفال نقطه مقابل مملوكات تحصيلی فردیاست كه يك نفر مسلم يا ذمی ، در اثر كار و يا احياء زمين به دستمیآورد ، و ديگر ، مقابل مملوكات كفار است كه به غنيمت به مسلمينمیرسد ، يعنی " نقل " است ، چيزی است كه نه محصول كار كسی است كهعملش غيرمحترم است و به استنقاذ كننده تعلق دارد . انفال از مختصاتفقه شيعه ، و يك نقطه برجسته از فقه شيعه است . انفال منحصر به زميننيست ، بلكه زمين قسمتی از انفال است . يعنی قسمتی از زمينها ، قسمتیاز انفال را تشكيل میدهند ، مثل الارض التی لم يوجف عليها بخيل و لاركاب ، و اراضی موات و اراضی ای كه لا رب لها و ان لم تكن مواتا .. 5 اول كسی كه زمينها را از وضع اصلی در اسلام خارج كرد عثمان بود كه" اقطاعات عثمان " در تاريخ معروف است . |