ستمديده تو خدايا در امنيت قرار گيرند ، چنگال ستمگر را قطع كنيم .چهارم : « و تقام المعطله من حدودك » در اصطلاح امروز وقتی میگويندحدود ، اصطرح فقه است گاهی اصطلاح خاص فقه با اصطلاح حديث متفاوت استو خود فقه هم به اين مطلب توجه دارد امروز وقتی می گوئيم ( حدود ) يعنیقوانين جزائی اسلام ، ولی در اصطلاح خود قرآن يا در اصطلاح پيغمبر اگر گفتهمیشود حدود : « تلك حدود الله فلا تعتدوها »يعنی مطلق مقررات اسلامی اعماز قوانين جزائی يا قوانين غير جزائی در يك جامعه فاسد گاهی حدود الهی ،قوانين الهی ( جزائی يا غير جزائی ) به حالت تعطيل در می آيد وقتی بهحالت تعطيل در آمد ، چون بی حساب وضع نشده است ، نظام اجتماعی در همانقسمت مربوط به آن قانون به حالت نيمه تعطبل در میآيد اعم از آنكه آنقانون الهی به طور كلی تعطيل شده باشد يا نه ، به صورت تبعيض در آمدهباشد يعنی در مورد بعضی اجرا میشود ، در مورد بعضی ديگر اجرا نمی شود ،قانون قدرتش برای به تله انداختن قوی ، ضعيف است و برای گرفتار كردنضعيف ، قوی است اين يك مورد از موارد تعطيل حدود الهی است میبينيدعلی ( ع ) چقدر حساسيت نشان میدهد كه قانون خدا تعطيل بردار نيست ولودر مورد فرزند خودم میشنود كه عبدالله بن عباس پسر عموی عزيز و مورداحترامش ( كه واقعا هم از جهاتی مرد بزرگی بوده ولی خوب معصوم نبوده ،اشتباهی كرد ) مرتكب خطايی شده به علی خبر دادند كه ابن عباس پسر عمویبزرگ تو ، دانشمند و عالم تو ، سياستمدار و مورد اعتماد تو از بيتالمال تصرفی كرده است ، از آن تصرفاتی كه امروز ( 1 ) اصلا كسی آنها پاورقی : 1 - [ اشاره به قبل از انقلاب اسلامی است ] . |