هم بخواهند ولو با حسن نيت ( تا چه رسد به اينكه سؤ نيت داشته باشند )به بهانه اينكه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمی فهمند آزادی را ازآنها بگيرند به حساب اينكه مردم خودشان لياقت ندارند ، اين مردم تا ابدبی لياقت باقی میمانند مثلا انتخابی میخواهد صورت بگيرد ، حالا ياانتخاب وكيل مجلس و يا انتخاب ديگری ممكن است شما كه در فوق اينجمعيت قرار گرفته ايد واقعا حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شمااين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب بكند ، و فرض میكنيمواقعا هم آن فرد شايسته تر است اما اگر شما بخواهيد اين را به مردمتحميل بكنيد و بگوئيد شما نمی فهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاببكنيد ، اينها تا دامنه قيامت مردمی نخواهند شد كه اين رشد اجتماعی راپيدا كنند اصلا بايد آزادشان گذاشت تا فكر كنند ، تلاش كنند ، آنكهمیخواهد وكيل بشود تبليغات كند ، آن كسی هم كه میخواهد انتخاب بكندمدتی مردد باشد كه او را انتخاب بكنم يا ديگری را ، او فلان خوبی را دارد، ديگری فلان بدی را دارد يك دفعه انتخاب كند ، بعد به اشتباه خودش راپی ببرد ، باز دفعه دوم و سوم تا تجربياتش كامل بشود وبعد به صورت ملتیدر بيايد كه رشد اجتماعی دارد و الا اگر به بهانه اينكه اين ملت رشدندارد بايد به او تحميل كرد ، آزادی را برای هميشه از او بگيرند ، اينملت تا ابد غير رشيد باقی میماند رشدش به اينست كه آزادش بگذاريم ولودر آن آزادی ابتدا اشتباه هم بكند صد بار هم اگر اشتباه بكند باز بايدآزاد باشد مثلش مثل آدمی است كه میخواهد به بچه اش شناوری ياد بدهدبچه ای كه میخواهد شناوری ياد بگيرد آيا با درس دادن و گفتن به او ممكناست شناوری را ياد بگيرد ، اگر شما انسانی |