نفر اگر میخواستند حديثی در فضيلت علی ( ع ) نقل بكنند در صندوقخانه همبه زحمت جرئت میكردند ايراد شده است حسين بن علی ( ع ) از اجتماع حجدر منی و عرفات استفاده فرمود ، كبار صحاب را در آنجا جمع كرد و تصميمقيام اصلاح طلبانه خودش را اعلام كرد و همين جمله ها را كه از پدرش است، به آنها فرمود اين جمله ها يك كلياتی را برای همه هدفهای اسلامی به طوركلی گذشته از اينكه هر زمانی خصوصياتی دارد كه زمان ديگر ندارد مشخصمیكند . آن جمله ها اينست : « اللهم انك تعلم انه لم يكن الذی كان منا منافسهفی سلطان و لا التماس شيیء من فضول الحطام » يعنی خداوندا ! تو خودتمیدانی كه حركتها ، جنبشها ، قيامها ، اعتراضها ، جنگيدنها و مبارزه هایما ، رقابت در كسب قدرت نبود ، برای تحصيل قدرت برای يك فرد نبود ،به عنوان جاه طلبی نبود ، برای جمع آوری مال و منال دنيا و برای زيادهطلبی در مال و منال دنيا نبود و نيست پس هدف چيست ؟ « ولكن لنردالمعالم من دينك و نظهر الاصلاح فی بلادك فيأمن المظلومون من عبادك وتقام المعطله من حدودك » اين چهار جمله يك كادر كلی را مشخص میكندمقدمتا بايد عرض بكنم كه امروز يك اصطلاحی رائج شده است كه اين اصطلاحنبايد ما را به اشتباه بيندازد امروز وقتی میگويند اصلاح يعنی ساماندادنهای آرام تدريجی غير بنيادی ولی وقتی كه می خواهند بگويند تغييراتبنيادی میگويند انقلاب آيا در اصطلاح اسلام هم وقتی می گويند ( اصلاح )مقصود همين است ؟ نه ، در اصطلاح اسلامی وقتی گفته میشود اصلاح ، نقطهمقابل افساد است اعم از آنكه تدريجی و ظاهری و به اصطلاح عرضی باشد يابنيادی و جوهری . |