تربيت اسلامی ، نظارت و كنترل جامعه در حد امر به معروف و نهی از منكرمی دانست و میخواست مسلمانان ديگر ، طبقات و قشرهای ديگر ، اين وظيفهرا به درستی انجام دهند اين بود كه با انحرافات مبارزه میكرد ولی بيشاز اين ديگر جلو نمی آمد ولی امروز نهضت ما دارد از نهضت صدر اسلامپيروی میكند يعنی قبل از هر چيزی به سراغ نظام حاكم فاسد میرود و بهاينجا رسيده است كه تا نظام حاكم فاسد وجود دارد هر اقدام ديگری يا بیفايده است يا كم فايده اينست كه شما میبينيد در صدر برنامه نهضتروحانيت ما مسئله حكومت اسلامی مطرح است در صورتی كه در جنبشهای ديگراين مسئله يا اصلا مطرح نبوده است و يا اگر بوده است به اين صراحت مطرحنبوده است اين هدف در صدر همه هدفهای نهضت روحانيت ما قرار گرفتهاست و امروز رهبری روحانيت در اثر تجربه های زياد و طولانی به هميننتيجه كه گفتم رسيده است و معتقد است كه تا آن اساس درست و اصلاح نشودو در حقيقت تغييری بنيادين در تشكيلات اجتماعی به وجود نيايد كوشش برایتأمين ساير هدفها به نتيجه نمی رسد و در حقيقت بايد گفت بی مورد استالبته اين مطلب هست : نهضتهای اسلامی در عين اينكه از نظر اصول كلی ازيك كادر معين خارج نيستند ، از نظر اهداف كوچك و جزئی ( 1 ) ولی درصدر اسلام ما پديده ای به نام استعمار به مفهومی كه امروز وجود داردنداشته ايم اينكه ملتی ملت ديگر را در خدمت خودش قرار بدهد ، برمقدرات آن ملت حكومت بكند ، به جای آن ملت بر آن ملت سياست براند وحكومت كند ، به جای آن ملت از منابع اقتصادی او استفاده پاورقی : 1 - [ افتادگی از نوار است ] . |