وظيفه دارد يكی دفاع و رد شبهات و ايرادات به اصول و فروع اسلام و ديگربيان يك سلسله تأييدات برای اصول و فروع اسلام ، كلام قديم تماما متوجهاين دو قسمت است ، و با توجه به اينكه در عصر ما شبهاتی پيدا شده كه درقديم نبوده و تأييداتی پيدا شده كه از مختصات پيشرفتهای علمی جديد استو بسياری از شبهات قديم در زمان ما بلاموضوع است همچنانكه بسياری ازتأييدات گذشته ارزش خود را از دست داده است ، از اينرو لازم است كلامجديدی تأسيس شود . در كلام جديد حداقل مسائل زير مورد بحث قرار میگيرد : الف - فلسفه دين ، علل پيدايش آن از نظر روانشناسان و جامعه شناسان ،نظريات مختلفی كه در اين زمينه داده شده و همه نقض و طرد شده است ،مسأله فطرت دينی و بحث عميق انسانی درباره فطرت و فطريات ، آينده دينو مذهب ، مهدويت در اسلام . ب - وحی و الهام از نظر علوم روانی جديد ( مسأله نبوت ) . ج - بررسی مجدد ادله توحيد با توجه به ايرادات و شبهاتی كه ماديينجديد بر براهين توحيد از آن جمله برهان نظم و برهان حدوث و برهان وجوبو امكان و غيره كرده اند و با توجه به تأييدات جديد در همه آن زمينه هاو همچنين بحث اساسی درباره شبهات ماديين در همه زمينه ها خصوصا درزمينه عدل الهی و عنايت الهی . د - بحث امامت و رهبری از جنبه اجتماعی با توجه به مسائل مهمی كهامروز در مسائل مربوط به مديريت و رهبری گفته شده است ، و با توجه بهمسائل مربوط به جنبه معنوی امامت و انسان كامل در هر زمان . |