دارد كه عين آن در اصول كافی هم هست به او میفرمايد مالك ! تو بايد بهگونه ای حكومت بكنی كه مردم تو را به معنی واقعی تأمين كننده امنيتشان ونگهدار هستی و مالشان و دوست عزيز خودشان بدانند نه يك موجودی كه خودشرا به صورت يك ابوالهول درآورده و هميشه میخواهد مردم را از خودشبترساند ، با عامل ترس میخواهد حكومت بكند بعد فرمود من اين جمله را ازپيغمبر غير مره شنيده ام يعنی نه يك بار پيغمبر اكرم بعضی جمله ها را كهخيلی به آنها عنايت داشته مكرر میگفته و به يك بار قناعت نمی كردهاست اميرالمؤمنين میفرمايد كه من اين جمله را غير مره يعنی نه خيال كنیكه يك بار بلكه مكرر از پيغمبر شنيدم كه « لن تقدس امه حتی يؤخذللضعيف حقه من القوی غير متتعتع » پيغمبر فرمود هرگز امتی ( كلمه امتمساوی است با آنچه امروز جامعه میگوئيم ) ، جامعه ای به مقام قداست ،به مقامی كه قابل تقديس و تمجيد باشد كه بشود گفت اين جامعه جامعهانسانی است نمی رسد مگر آنوقت كه وضع به اين منوال باشد كه ضعيف حقشرا از قوی بگيرد بدون لكنت كلمه ، وقتی ضعيف در مقابل قوی می ايستدلكنتی در بيانش وجود نداشته باشد اين شامل دو مطلب است : يكی اينكهمردم به طور كلی روحيه ضعف و زبونی را از خود دور كنند و در مقابل قویهر اندزه قوی باشد شجاعانه بايستند ، لكنت به زبانشان نيفتد ، ترسنداشته باشند كه ترس از جنود ابليس است و ديگر اينكه اصلا نظاماتاجتماعی بايد طوری باشد كه درمقابل قانون ، قوی و ضعيفی وجود نداشته باشدپس علی ( ع ) میگويد در برنامه ما يعنی در برنامه حكومت اسلامی ما ²فيأمن المظلومون من عبادك » بندگان پاورقی : 1 - اين حديث در نهج البلاغه به اين صورت آمده : فانی سمعت رسولالله ( ص ) يقول فی غير موطن لن تقدس امه لا يؤخذ للضعيف فيها حقه منالقوی غير متتعتع » . |