اين عبارت است : « تفكر ساعه خير من عباده سنه ، تفكر ساعه خير منعباده ستين سنه ، تفكر ساعه خير من عباده سبعين سنه » يك ساعت فكر كردناز يك سال عبادت كردن افضل است ، از شصت سال عبادت كردن افضل است ،از هفتاد سال عبادت كردن افضل است اين تغيير تعبيرات همان طور كهبسياری از علما گفته اند به واسطه اينست كه نوع و موضوع تفكرها فرقمیكند يك تفكر است كه انسان را به اندازه يك سال عبادت جلو میبرد ،يك تفكر است كه او را به اندازه شصت سال عبادت جلو میبرد ، يك تفكراست كه او را به اندازه هفتاد سال عبادت جلو میبرد در احاديث ما واردشده است : « كان اكثر عباده ابیذر التفكر » اكثر عبادت ابی ذر فكر كردنبود يعنی ابی ذری كه شما او را تالی سلمان می شماريد و بلكه شايد همرديف سلمان بشود او را شمرد ، يعنی ديگر بعد از معصومين تقريبا میتوانگفت مردی نظير اينها در درجه ايمان نيامده است ، خيلی خدا را عبادتمیكرده است ولی بيشترين عبادت ابوذر فكر كردن بود . گذشته از اينها در اسلام ، اصلی است راجع به اصول دين كه وجه امتياز ماو هر مذهب ديگری مخصوصا مسيحيت همين است اسلام میگويد اصول عقائد را جزاز طريق تفكر و اجتهاد فكری نمی پذيرم يعنی جنابعالی بايد موحد باشی ،خداشناس باشی اما چرا خداشناس باشم ، به چه دليل ؟ میگويد دليلش راخودت بايد بفهمی ، اين يك مسئله علمی است ، يك مسئله فكری و عقلیاست همين طور كه به يك دانش آموز میگويند اين مسئله حساب را خودتبايد بروی حل بكنی ، من حل بكنم به دردت نمی خورد ، آنوقت به دردتمیخورد كه اين مسئله را خودت حل بكنی ، اسلام |