است و قهرا چون اين پرورش نيازمند به آزادی يعنی نبودن سد و مانع درجلوی تفكر است ، بنابراين انسان نيازمند به آزادی در تفكر است امروز هممیبينيم مسئله ای بسيار بسيار مهم و قابل توجه به نام آزادی عقيده درجهان مطرح است خصوصا بعد از انتشار اعلاميه های حقوق بشر در مقدمه اعلاميهجهانی حقوق بشر اينطور میخوانيم : " ظهور دنيايی كه در آن افراد بشر دربيان عقيده آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترين آرمان بشریاعلام شده است " . در اينجا عقيده اعم است از عقيده اجتماعی و سياسی وعقيده مذهبی پس در واقع بزرگترين آرزوی بشری اينست كه جهانی آزاد بهوجود بيايد كه در آن بيان عقيده هر كسی آزاد باشد ، هر كسی حق داشته باشدهر عقيده ای را میخواهد ، انتخاب بكند و نيز در اظهار و بيان عقيده اشآزاد باشد در آن دنيا ترس و فقر هم نباشد ، امنيت كامل برقرار باشد ،رفاه اقتصادی كامل در كار باشد چنين دنيايی به عنوان آرمان بشری اعلام شدهاست در ماده نوزدهم اين اعلاميه چنين میخوانيم : " هر كسی حق آزادیعقيده و بيان دارد و حق مزبود شامل آنست كه از داشتن عقائد خود بيم واضطرابی نداشته باشد در كسب اطلاعات و افكار و در اخذ و انتشار آن بهتمام وسائل ممكن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد " . ما میخواهيم اين مسئله را از نظر اسلام بررسی بكنيم كه از نظر اسلام آياآزادی فكر و عقيده صحيح است يعنی اسلام طرفدار آزادی فكر و عقيده است ياطرفدار آن نيست ؟ اينجاست كه ما بايد ميان فكر و آنچه كه امروز غالباعقيده ناميده می شود فرق بگذاريم فرق است ميان فكر و تفكر و ميان عقيدهتفكر قوه ای است در انسان ناشی از عقل داشتن انسان چون يك موجود عاقلیاست ، موجود |