تقوا و روشنبينی اما راجع به اثر اول : بايد بگويم تنها اين يك آيه قرآن نيست ، اينخود يك منطق مسلم است در اسلام . بعضی آيات ديگر قرآن هم هست كهاشعاری بر اين مطلب دارد . در اخبار نبوی يا اخباری كه از ائمه اطهاررسيده زياد روی اين مطلب تكيه شده . همانطور كه در جلسه پيش عرض كردمهمين مطلب است كه باب سير و سلوك را در عرفان باز كرده است .عارف مسلكان به جملهای كه در ذيل آيه كريمه « يا ايها الذين آمنوا اذاتداينتم بدين الی اجل مسمی »- الی آخره - آمده كه طويلترين آيه قرآناست نيز تمسك جستهاند . آن جمله اينست :« و اتقوا الله و يعلمكم الله( 1 ) تقوای الهی داشته باشيد و خداوند به شما میآموزد و تعليم میكند .میگويند ذكر اين دو جمله پشت سر يكديگر اشعاری دارد كه تقوا تأثير دارددر اينكه انسان مورد موهبت افاضه تعليم الهی قرار گيرد . در كلام رسول اكرم است:« جاهدوا انفسكم علی اهوائكم تحل قلوبكم الحكمة»با هوا و هوسهای نفسانی مبارزه كنيد تا حكمت در دل شما وارد شود .حديث ديگری است نبوی كه الان يادم نيست در كتب حديث عين جملههایآنرا ديده باشم ولی نقل اين حديث در ساير كتب خيلی معروف و مشهور است، و آن اينست : « من اخلص لله اربعين صباحا جرت ينابيع الحكمة من قلبهعلی لسانه » ( 2 ) هر كس چهل روز خود را خالصپاورقی : 1 - سوره بقره ، آيه . 282 2 - اين حديث در عيون الاخبار الرضا ص 258 ، و اصول كافیج 2 ص 16 ،وعده الداعی ص 170 ، و عوارف المعارف در حاشيه ص 256 جلد دوم احياءالعلوم ، با عبارات مختلف و نزديك بهم روايت شده است . |