است كه به صورت گزاف و رايگان رخ نمینمايد . در مورد اول میگويد : " « ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم »"اگر خدا را ياری كنيد خداوند شما را ياری میكند و ثابت قدمتان میدارد .ببينيد ياری الهی را كه مدد غيبی است مشروط میكند به ياری قبلی خدا يعنیبه اينكه خدمت و عمل و مجاهدتی در راه خير عموم صورت بگيرد و مخصوصا درراه خدا باشد يعنی لله و فی الله باشد . يعنی هم عمل و مجاهدت و كوشششرط است و هم اخلاص و حسن نيت . در مورد دوم میگويد : " « و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و انالله لمع المحسنين »" يعنی آنانكه در راه ما كوشش و جديت به خرجمیدهند ما راههای خود را به آنها ارائه میدهيم ، خداوند با نيكوكاراناست . در اين آيه نيز هم كوشش را و هم اينكه " در راه ما " باشد ذكرمیكند ، هم صرف نيروی بدنی و هم صرف نيروی روحی را شرط قرار میدهد و دراين صورت است كه هدايت و روشنی باطنی به انسان داده میشود . میبينيدكه سخن از مددهای گزاف و رايگان نيست . علی عليه السلام جمله بسيار جالبی دارد در زمينه نصرتهای الهی و اينكهدر چه شرائطی مددها و تأييدات غيبی میرسد . اين جمله در نهج البلاغه استمیفرمايد : « " و لقد كنا مع رسول الله نقتل آبائنا و أبنائنا و اخوانناو أعمامنا ، ما يزيدنا ذلك الا ايمانا و تسليما و مضيا علی اللقم و صبراعلی مضض الالم و جدا فی جهاد العدو ، و لقد كان الرجل منا و الاخر منعدونا يتصاولان تصاول الفحلين ، يتخالسان انفسهما ايهما » |